Retrostalker – Master of Magic

Posted by & filed under .

Master of Magic - headerMet Age of Wonders III, Warlock 2: The Exiled en Worlds of Magic ziet de toekomst voor fantasy turn-based strategy er rooskleurig uit. De eerste twee daarvan komen binnenkort al uit en met het oog daarop leek het me aardig de geschiedenis van dit subgenre in te duiken.

Master of Magic was niet de eerste fantasy turn-based strategy game maar het wordt door velen nog steeds gezien als een van de definiërende titels van dit subgenre. Niet zo verwonderlijk, de game is immers ontwikkeld door Simtex, een studio uit de Microprose stal. Uitgegeven in het jaar 1994 valt het in de hoogtijdagen van de Microprose turn-based strategy games, omringd door titels als Sid Meier’s Colonization en Master of Orion. Ik heb ze als liefhebber uiteraard allemaal gespeeld, maar Master of Magic greep mij toch het meest. Voor nieuwkomers in het genre is Civilization de gemakkelijke vergelijking maar in werkelijkheid heeft Master of Magic meer weg van oudere neef Master of Orion uit 1993, eveneens een Simtex titel.

Master of Magic - 06Zoals Master of Orion zo’n beetje met alle denkbare science fiction concepten smeet, zo doet Master of Magic hetzelfde met fantasy. Tolkieneske elven leven zij aan zij met monsters uit Arabische legendes en monsterrassen uit Dungeons & Dragons. Dat, in combinatie met een totaal gebrek aan verhaal, zou kunnen leiden tot een hopeloos gefragmenteerde ervaring. Het resultaat is echter veel meer dan de som van de diverse onderdelen, de wereld voelt organisch. Sterker nog, de werelden. Debuterend in Master of Magic is het concept van twee werelden, in dit geval Arcanus en Myrror. Beide werelden moeten in standaard 4x stijl veroverd worden door de speler om te winnen.

Master of Magic - 05Wat Master of Magic ook meekrijgt van Master of Orion zijn de gevechten. Waar in de Sid Meier games de gevechten puur werden opgelost op basis van de onderliggende statistieken, bieden de Simtex games de speler de gelegenheid zelf het bevel te voeren in een turn-based slag. Beide legers staan aan weerszijden van het slagveld en om de beurt worden de troepen verplaatst en aanvallen uitgevoerd. Master of Magic verdiept deze slagen vervolgens met combat spells. Een immens arsenaal, van buffs en debuffs tot aanvallen en summons, kan tijdens de strijd worden benut om het overwicht te krijgen. Op die manier kan een zwakker leger een veel sterker leger van de kaart vegen zolang de speler tactisch te werk gaat.

Master of Magic - 04Magie is echter meer dan een tactische bonus tijdens gevechten, zoals de titel van de game al zou mogen verraden. In plaats van technologie onderzoek je magie. Nieuwe spreuken met verschillende effecten en toepassingen. De combat spells heb ik al genoemd maar daarnaast zijn er ook overland spells. Sommige daarvan overlappen beide categorieën. Holy Armour bijvoorbeeld, deze kan tijdens een gevecht op een eenheid worden gebruikt en zal dan aan het eind van het gevecht worden verwijderd. Als je de spreuk echter als overland spell gebruikt wordt hij permanent op de eenheid toegepast tegen een klein, beurtelijk mana gebruik. Summons werken op dezelfde manier, voor de duur van één slag als je ze tijdens een gevecht toepast; permanent met beurtelijk mana verbruik als je ze in de wereld zelf gebruikt. Er zijn echter ook spreuken die je hele leger beïnvloeden zoals Chaos Channels, een spreuk die op iedere eenheid in je leger een willekeurig chaos effect toepast: fire breath, demon wings, eldritch weapon zijn enkele van de effecten die je troepen kunnen ondervinden. Just Cause geeft extra faam waardoor je betere helden en huurlingen aantrekt. Ten slotte zijn er nog spreuken die de wereld zelf beïnvloeden, Corruption bijvoorbeeld, een spreuk die een stuk land corrumpeert waardoor het nog maar de helft van de gebruikelijke inkomsten aan productie en voedsel oplevert. Great Wasting is een een spreuk die vervolgens per beurt een aantal willekeurige stukken land corrumpeert met uitsluiting van de gebieden die beheerst worden door de uitvoerende magiër.

Master of Magic - 03Het interessantste aan de magie is echter dat het asymmetrische tech trees oplevert. In plaats van dat iedereen dezelfde spreuken ontwikkelt hangen de beschikbare spreuken af van hoe je je magiër samenstelt aan het begin van een spel. Er zijn vijf verschillende soorten magie (Life, Death, Nature, Chaos en Sorcery) met ieder veertig spreuken en dan nog een lijst van veertien spreuken in de categorie Arcane waar iedereen toegang toe heeft. Om spreuken met andere magiërs te kunnen uitwisselen moet je toegang hebben tot dezelfde soorten magie. Als je dus specialiseert in Life en Nature zul je nauwelijks spreuken uit kunnen wisselen met R’Jak die alleen maar Death en Chaos gebruikt. Voor Chaos, Nature en Sorcery zijn er ook nog speciale magische knooppunten te vinden die je kunt overnemen om je magische kracht te vergroten.

Master of Magic - 02Helden noemde ik zojuist al even en ook die veranderen de manier waarop je Master of Magic speelt. Goed ontwikkelde helden kunnen op eigen houtje hele legers te gronde richten. Iedere magiër kan maximaal zes helden vergaren. Het verschuift de balans van de strategie. In plaats van zoveel mogelijk steden stichten en veroveren om een enorm leger te kunnen onderhouden, kun je ook een handjevol steden goed ontwikkelen en uitrusten met een kleine verdedigingsmacht om vervolgens je helden eropuit te sturen om je vijanden te verslaan. Anderzijds zou je je natuurlijk ook kunnen richten tot magie, bijvoorbeeld een magiër creëren met een pure Chaos specialisatie om Armageddon te ontwikkelen en zo Arcanus en Myrror te bedekken met vulkanen die je tegenstanders hinderen terwijl ze jou extra mana opleveren.

Master of Magic - 01Wat mij echter het eerste aansprak in de game was waarschijnlijk de art direction. De sprites zien er nu eigenlijk niet uit, maar daar dacht ik vroeger heel anders over en eerlijk gezegd vind ik ze nog steeds erg charmant. De unieke afbeeldingen voor eenheden op de kaart en tijdens slagen trokken mij direct de wereld van Master of Magic in. Het is allang niet meer de fraaiste maar de sfeer is uniek. Aanvankelijk was Master of Magic door een buggy AI eigenlijk veel te gemakkelijk maar de nu op GOG verkrijgbare 1.3 patch maakt daar een einde aan. Master of Magic is nu een van de taaiste turn-based strategy games die ik ken en wat mij betreft nog altijd de beste, ondanks dat ik mij uitstekend heb vermaakt met Age of Wonders: Shadow Magic en Warlock: Master of the Arcane en enorm uitkijk naar de spoedig arriverende vervolgen op deze beide games. Daar komt bij dat de eerste paar keren dat je Master of Magic speelt er ook genoeg te leren en verkennen valt en zelfs daarna zijn er in ieder spel naast alle steden en magische knooppunten nog diverse grotten, ruïnes en andere locaties om te verkennen waar je verborgen schatten en faam kunt behalen.

Powered By DT Author Box

Written by Dennis Bakker

Dennis Bakker

Een groot liefhebber van hardcore stealth en traditionele RPG’s, het liefst met lappen tekst en heel veel virtuele boeken om te lezen en verzamelen. Ook indiegames doen het bij hem goed, vooral om op zondag zijn zielenrust mee te vinden.

2 Responses to “Retrostalker – Master of Magic”

  1. Maarten Houtman Maarten Houtman

    Mijn favo 4X spel! 😀
    Nou ja, MoO en MoO2 komen heel dicht in de buurt.
    Dankzij de random maps, de vele magische disciplines en veel verschillende rassen is het ook eindeloos herspeelbaar.
    Wellicht had je nog wat kunnen zeggen over het xp-systeem voor units en helden en de items voor helden.
    Er is overigens ook een onofficiele patch beschikbaar die verdere bugs aanpakt en het spel nog wat uitdagender maakt.

    Reply
  2. Dennis Bakker Dennis Bakker

    Master of Orion is ook een grote favoriet van mij maar Master of Orion 2 doet het dan weer niet. Ik weet niet waarom, misschien te laat aan begonnen ofzo maar het wil voor mij gewoon niet klikken.
    Wat het stuk zelf betreft; er zijn nog veel meer dingen waar ik over had kunnen schrijven maar het moet ook leuk blijven om te lezen en drieduizend woorden over alle ins en outs gaan op een gegeven moment toch saai worden voor de meeste mensen. Dit was voor mij de beste balans van gameplay aspecten die de game écht uniek maken en een idee van de sfeer. 😉

    Reply

Leave a Reply