Retrostalker – The Settlers

Posted by & filed under .

The Settlers - headerDie Siedler, Serf City, The Settlers. Toen Blue Byte’s eerste realtime strategy game in 1994 uitkwam leek niemand echt te weten wat de titel nu precies was. Over de kwaliteit echter waren de meningen absoluut niet verdeeld en nu, ruim twintig jaar en tien games later is The Settlers een gevestigde naam. In de loop der jaren is The Settlers van trendsetter naar trendvolger gegaan met een reeks betere en minder goede games. Voor mij persoonlijk blijft de eerste echter nog altijd de beste. Ik schrijf overigens wel dat de game in 1994 uitkwam maar dat geldt voor de PC-versie, een jaar eerder werd The Settlers al uitgebracht voor de Commodore Amiga.

Het RTS genre is geboren in de eerste helft van de jaren negentig met titels als Dune II en Warcraft (misschien ook een aardige titel voor een retrostalker, voor alle jongeren die Warcraft alleen kennen van die dansende panda’s). In tegenstelling tot turn-based strategy draait realtime strategy doorgaans om dynamiek. Snel en adequaat reageren op wat de tegenstander doet Snel grondstoffen veiligstellen en vergaren om je basis uit te breiden. Alle gebouwen en eenheden hadden altijd dezelfde productietijd en het aantal te verzamelen grondstoffen was beperkt, meestal een stuk of twee, misschien drie.

The Settlers screenshot - 04The Settlers deed precies het tegenovergestelde. In plaats van een handjevol grondstoffen verzamelen moest je een volledige economie opzetten en snelheid waarmee gebouwen voltooid werden hing af van de beschikbaarheid en transport van bouwmaterialen en hoeveel bouwers er waren. Je eerste gebouwen waren dan ook niet fabrieken om je eerste legers in elkaar te kunnen knutselen maar een basisindustrie om bouwmaterialen te produceren. Houthakkers, zagerijen, boswachters en steenhouwers om ervoor te zorgen dat je in de basisbehoeften aan hout en steen kon voldoen. Daarbij was het mogelijk jezelf volledig te fnuiken door geen boswachtershut neer te zetten zodat gekapte bomen niet werden vervangen door nieuwe, bij de eerste de beste expansie raakte je dan door je hout heen en kwam je hele rijk tot stilstand omdat er geen bomen meer waren om te kappen en je geen hout meer had om een boswachtershut te bouwen.

The Settlers screenshot - 03Bouwmaterialen hadden een vrij eenvoudige productielijn maar de industrieën om bijvoorbeeld een leger te ondersteunen waren veel complexer. Boerderijen molens, bakkers, slagers en vissers om mijnen van voedsel te voorzien. In de mijnen werden ertsen en kolen gewonnen. Met ijzererts en kool kon dan staal gemaakt worden en daarvan werd dan weer wapens gesmeed. Dan was er nog goud nodig om te zorgen dat je soldaten beter presteerden buiten je eigen grenzen. Al snel vormden zich op die manier industriecentra met pakhuizen voor opslag en distributie. Dat was namelijk een andere remmende factor in het spel. Alles dat werd geproduceerd werd eerst naar een pakhuis vervoerd en vervolgens van daaruit naar een verwerkende industrie. Om ham te maken moest bijvoorbeeld graan worden verbouwd, dat werd naar een pakhuis gebracht, van daaruit naar een varkensfokkerij, dan de varkens terug naar het pakhuis en van daaruit naar een slager.

The Settlers screenshot - 02De laatste remmende factor is dan het transport zelf. Transport vind alleen plaats over paden. Ieder gebouw krijgt een eigen vlaggetje dat meteen dient als begin- en eindpunt voor wegen. Settlers vervoeren producten van vlaggetje naar vlaggetje zodat de aanleg van wegen cruciaal wordt. Een raster is bijvoorbeeld practischer dan een web, in een web komen alle voorwerpen immers bij een centraal punt bij elkaar waardoor er vertraging in het transport ontstaat. De strategie in The Settlers komt dus niet voort uit hoe snel je je troepen kunt bouwen en verplaatsen, je stuurt je troepen zelfs niet direct aan, de strategie ligt in het bouwen van een zo efficiënt mogelijk netwerk van wegen en georganiseerde industriegebieden. De Amerikaanse titel Serf City is dan ook niet zo heel gek gekozen aangezien de game meer overeenkomsten vertoont met het rustige plannen dat we terugvinden in de SimCity serie dan de blitzkrieg tactieken uit Dune II of Warcraft.

The Settlers screenshot - 01Het lage tempo is voor The Settlers echter beslist geen nadeel. Zeker op grotere kaarten is het een genot om langzaamaan een stad op te bouwen, alles precies juist op te bouwen voordat je met tegenstanders in aanraking komt. Daar komt nog bij dat The Settlers een lust voor het oog is, of in ieder geval was in 1994. Alle kleine settlers hebben hun eigen animaties en niet zelden heb ik uren besteed met simpelweg kijken naar de kleine figuurtjes die hun werk deden, fluitende vogeltjes en het geknor van biggetjes op de achtergrond. Of anders de volledige productielijn voor een zwaard of schild volgen. Het zijn alle kleine dingetjes samen en het feit dat het in The Settlers mogelijk was willekeurig gegenereerde kaarten te spelen die de game al die jaren fris voor mij hebben gehouden. Wat mij betreft is het dan ook een aanhoudende teleurstelling dat alles van The Settlers IItot The Settlers…II… Eh, juist ja. Nou goed, het is een aanhoudende teleurstelling dat er diverse Settlers games op GoG beschikbaar zijn behalve die allereerste.

Powered By DT Author Box

Written by Dennis Bakker

Dennis Bakker

Een groot liefhebber van hardcore stealth en traditionele RPG’s, het liefst met lappen tekst en heel veel virtuele boeken om te lezen en verzamelen. Ook indiegames doen het bij hem goed, vooral om op zondag zijn zielenrust mee te vinden.

Leave a Reply