Retrostalker – Star Control II

Posted by & filed under , .

Star Control II leerde mij dat de ruimte niet alleen koud en donker is, maar ook vol kan zitten met kleurrijke, komische, sexy, maar ook moordzuchtige aliens.

Wat betreft mijn mening over Star Control II kan ik kort en bondig zijn: het is het beste spel ooit! Punt! Al jarenlang probeer ik dan ook mijn mederedacteur Daudi te overtuigen Star Control II te spelen, vooralsnog zonder resultaat… Wellicht dat deze Retrostalker hier eindelijk verandering in kan brengen.

Star Control II werd ontwikkeld door Toys for Bob en uitgebracht door Accolade in 1992. Het zal een jaar later geweest zijn toen ik bij een vriend voor het eerst het spel onder ogen kreeg en de eerste indrukken van dit spel waren verpletterend. De gestoorde aliens, funky muziek en graphics waarbij de kleuren van je scherm afspatten, zoiets had ik nog nooit meegemaakt! Bovendien bleek het spel ook nog eens enorm veel diepgang en geweldige gameplay te hebben.

Nee hij is nog niet af. Je moet de plasma cannons en photon  torpedoes er maar even bijfantaseren.

Nee hij is nog niet af. Je moet de plasma cannons en photon torpedo’s maar even erbij fantaseren.

Maar goed, waar gaat Star Control II eigenlijk over? Het verhaal speelt zich ergens af in de toekomst, waarbij de mensheid verwikkeld is in een interstellaire oorlog tussen twee grote bondgenootschappen van buitenaardse wezens. Het lijkt erop dat het bondgenootschap waar de mensheid lid van is, wat uiteraard bestaat uit vriendelijke aliens, het onderspit gaat delven tegen de kwaadaardige aliens. Tijdens een geheime missie naar een verre ster ontdekken Aardse wetenschappers echter een ondergrondse fabriek voor ruimteschepen van een uitgestorven buitenaards ras. Met deze fabriek wordt een ruimteschip gebouwd dat weliswaar kan vliegen, maar slechts gedeeltelijk af is. Jij bent benoemd tot kapitein van dit ruimteschip en moet terugkeren naar de Aarde om te helpen de oorlog alsnog te winnen.

Star Control II past niet echt in een specifiek genre. Het is deels een ruimte-adventure, deels een strategiespel en de ruimtegevechten spelen als een soort arcadeshooter. Er komt ook ‘resource management’ in voor, je kan nieuwe technologieën ontwikkelen en diplomatie vormt een zeer belangrijk onderdeel. Het mooiste van Star Control II is misschien nog wel de vrijheid om het enorme universum, dat wordt weergegeven in een grote tweedimensionale kaart, te ontdekken.

Ik zie de Grote Beer!

Ik zie de Grote Beer!

Bij het zien van de sterrenkaart is het verbazingwekkend dat er zoveel sterren in een schermpje van 320×240 passen. Ik heb ze niet zelf geteld, maar Star Control II schijnt meer dan 500 sterren met in totaal meer dan 3500 planeten te bevatten. Er valt genoeg te ontdekken dus, als je tenminste voldoende brandstof hebt meegenomen om de grote afstanden te overbruggen.

Ik had hier eigenlijk een groot zwart gat verwacht...

Ik had hier eigenlijk een groot zwart gat verwacht…

Er zijn zeer veel verschillende soorten planeten met ieder zijn eigen statistieken die weergegeven worden als je de planeet bezoekt. Behalve op de gasreuzen kan je op iedere planeet landen met een speciaal landingsvoertuigje. Hiermee kan je vervolgens mineralen en, indien aanwezig, organismen verzamelen. De mineralen kan je vervolgens gebruiken om je vloot uit te breiden of om je vlaggenschip te upgraden. Het nut van de organismen zal je zelf moeten uitzoeken. Het bezoeken van een planeet is echter niet geheel zonder gevaar. Aardbevingen, bliksem, extreme hitte of agressieve organismen kunnen het landingsvoertuigje binnen de kortste keren reduceren tot een hoopje schroot.

Het hoofdplot van Star Control II is ijzersterk en dit wordt nog versterkt door de enorme hoeveelheid lore die in het spel zit, inclusief een zeer uitgebreide geschiedenis van dit universum. Ik ben ook van mening dat Mass Effect, de blockbuster van BioWare, zwaar geïnspireerd is op (zo niet schaamteloos gejat van) Star Control II. Tot de blauwe en sexy vrouwelijke aliens aan toe. Ik ben trouwens niet de enige die er zo over denkt. Hoe dit precies zit, kan je het beste hier lezen, maar kijk uit voor spoilers. Maar uiteindelijk geeft het niet dat BioWare dit heeft gedaan, er is wat dat betreft geen beter spel om de lore van te jatten.

Syreen Penetrator, "Ribbed, for her pleasure."

Syreen Penetrator, “Ribbed, for her pleasure.”

Ieder ras in Star Control II heeft een uitgebreide geschiedenis, eigen cultuur en bijbehorende karaktertrekjes. Daarnaast hebben alle rassen ook hun eigen unieke ruimteschip, een eigen soundtrack en zelfs een eigen tekstfont. In de originele DOS-versie zat namelijk geen gesproken tekst, en dus probeerden de ontwikkelaars ook via het font de toon van de aliens tot uitdrukking te brengen. Alles bij elkaar genomen komt het perfect samen. De grappige aliens zijn leuk weergegeven, hebben vrolijke deuntjes en zeer komische dialogen. De kwaadaardige aliens worden begeleid door donkere of agressieve tracks en komen kil en afstandelijk over, vaak overgoten met een vleugje cynisme en sarcasme. Uiteraard mogen buitenaardse space-babes niet ontbreken. Deze worden vertegenwoordigd door een ras genaamd Syreen. Het uiterlijk van de Syreen kan omschreven worden als slanke, schaars geklede dames met een blauwe huid. Ook hun ruimteschip is toepasselijk gevormd als een soort dildo en draagt de naam “Penetrator”.

Pigs in Space!

Pigs in Space!

Naast het hoofdplot kan je ook andere activiteiten ontplooien die verder niets met het plot te maken hebben, maar wel een grote impact kunnen hebben op dit universum en de bewoners, zoals bijvoorbeeld een ras aanzetten een ander ras aan te vallen waarbij ze elkaar volledig uitroeien. Soms zijn dit ook zeer subtiele en obscure dingen zoals het oplichten van een ras van meedogenloze handelaren door ze te vragen je brandstoftanks te vullen in ruil voor een voorwerp, nadat je je hele schip hebt omgebouwd tot één grote brandstoftank. Uiteraard zijn ze hier niet blij mee en proberen ze hierna jouw vliegende brandstoftank in een grote vuurbal te veranderen. Oneindig veel tijd om te ontdekken en de boel op stelten te zetten heb je echter niet. Met het verstrijken van de tijd zitten de buitenaardse rassen niet stil en als je te lang wacht kan dit zelfs leiden tot een onafwendbare Game Over.

De dialogen in Star Control II zijn van uitzonderlijke kwaliteit. Ze zijn zeer goed geschreven en ook heel humoristisch. Er zit veel keuzemogelijkheid in de dialogen. Soms is dit alleen om wat extra humor erin te brengen, maar vaak hebben de verschillende keuzes allerlei consequenties. Afhankelijk van het ras zul je dus moeten inschatten wat deze consequenties kunnen zijn. Een goed voorbeeld van de humoristische dialogen is het moment dat je aan de Spathi, een niet al te snugger ras, probeert uit te leggen wat voor samenwerking je in gedachten hebt.

Spathi: …exactly what kind of relationship were you thinking of?

You: A mutually beneficial alliance of minds and might.

Spathi: Huh?

You: An egalitarian fellowship of sentient lifeforms.

Spathi: What?

You: The kind where you do everything EXACTLY as we say.

Spathi: Oh, ok… we’re quite familiar with that arrangement.

Ook aan de ruimtegevechten in Star Control II koester ik fijne herinneringen. Het spel heeft namelijk ook een aparte modus genaamd “Super Melee”, waarmee je de gevechten in het spel dunnetjes over kan doen met een vloot naar jouw keuze. Met deze modus kan je het op dezelfde PC tegen iemand anders opnemen. Ik herinner mij nog goed de sessies met mijn broer waarbij wij allebei op hetzelfde keyboard elkaar met onze vloten te lijf gingen. Helaas kon de oude PC-bak niet meer dan vier toetsaanslagen tegelijk aan, waardoor deze regelmatig met zijn schelle speaker protestpiepjes liet horen. Dit mocht de pret echter niet drukken.

Zo'n grote energiebal jonguh!

Zo’n grote energiebal jonguh!

Bij de gevechten neem je het met één van jou schepen op tegen één van de tegenstander. Het gevecht speelt zich af in een tweedimensionaal stukje ruimte met een planeet in het midden. Als je te dicht in de buurt van de planeet komt wordt je er naartoe getrokken en bij een botsing loopt je schip schade op. Zoals eerder genoemd heeft ieder ras een uniek schip en ieder schip beschikt over twee wapens. De schepen hebben een bepaalde hoeveelheid bemanning en energie. De energie gebruik je voor je wapens en vult automatisch weer aan. Bij schade verlies je bemanningsleden en als deze allemaal dood zijn is je scheepje kapot en moet je een ander kiezen. De eerste die alle scheepjes van de ander kapot krijgt is de winnaar. Ondanks de grote verscheidenheid aan ruimteschepen zijn deze wonderbaarlijk goed uitgebalanceerd en heeft ieder schip zo z´n voor- en nadelen. Dankzij deze verscheidenheid zijn de potjes ook enorm afwisselend.

Is er dan echt niets op Star Control II aan te merken? Nou vooruit, het ontbreken van een soort log voor alle aanwijzingen en bevindingen ontbreekt en het verzamelen van resources kan wellicht voor sommigen wat lang duren. Anderen zullen misschien vinden dat er te weinig actie in het spel zit. Ik zou zeggen pak er een blocnote en een pen bij, en als je resources nodig hebt, probeer wat gevechten met vijandige aliens aan te gaan want de scraps leveren je ook resources op. Dan zijn die problemen ook weer opgelost!

Mag ik ook een keer aan je knoppen zitten?

Mag ik ook een keer aan je knoppen zitten?

Het enige echte grote probleem met Star Control II is waarschijnlijk dat te weinig mensen het gespeeld hebben. Gelukkig zijn degenen die het wel gespeeld hebben over het algemeen net zo lyrisch over Star Control II als ik. Zo kwam ik er laatst achter dat niemand minder dan Duke Nukem (Jon St. John) eveneens een groot fan is van dit geweldige spel!

De originele DOS-versie van Star Control II is samen met het eerste deel verkrijgbaar op GOG.com, maar ik raad de gratis opensource versie The Ur-Quan Masters aan. Dit is de superieure 3DO-versie, waarbij je optioneel ook de ingesproken stemmen kunt downloaden.

Powered By DT Author Box

Written by Maarten Houtman

Maarten Houtman

Maarten is onze cameraman. Soms, heel soms, schrijft hij ook nog wel eens wat. Wie zijn wij dan om dit niet op onze website te zetten!

Leave a Reply