Review: Coast Guard [PC]

Coast Guard headerMensen die in nood op zee drijven, de laatste tijd horen we daar meer over dan ons lief is. Ook in Coast Guard komen te water geraakte vluchtelingen geregeld voor. Helaas is het hele spel zelf ook op drift geraakt en weet ik niet of het nog te redden is.

Ontwikkelaar Reality Twist heeft onlangs Coast Guard uitgebracht, volgens de trailer een episch avontuur waarin je de dagelijkse beslommeringen van een team kustwachters meemaakt. Hoe zou het zijn om drenkelingen uit het water te vissen bij hoogtij en enorme golven? Welke procedures moet je volgen om van de zee een veilige plek te maken? Hoe hecht moet een team wel niet zijn om deze stress aan te kunnen? Allemaal vragen die bij mij boven komen drijven na het zien van de trailer.

Helaas, blijf dit soort vragen gerust aan je zelf stellen na het spelen van Coast Guard want een antwoord krijgen we niet. In plaats daarvan moeten we het doen met een matig avonturenspel waarbij geen enkel cliché wordt genegeerd, matige voiceacting, en tergend trage en saaie reddingsoperaties waarbij het soms schier onmogelijk lijkt om ook maar iemand te redden.

Coast Guard 006Het is eigenlijk best jammer, als de ontwikkelaar zich op slechts een van de verschillende facetten van het spel had gestort, dan had er waarschijnlijk best nog wel iets leuks uit kunnen komen. Het lijkt er nu helaas op dat de makers te veel hooi op hun vork hebben genomen en met een product boven water gekomen dat op alle fronten de plank mis staat.

In de opening van het spel zien we dat hoofdpersonage Finn wakker wordt in een oude roestige boot. Wat zich precies heeft afgespeeld en hoe hij in het ruim terecht is gekomen, dat weet hij niet zo goed meer. Met niet meer dan een paar halve zinnen moet hij zich zien te herinneren hoe hij in deze benarde situatie is beland.

Hierbij functioneert het donkere en roestige ruim van het schip als een soort hub, door bepaalde puzzels op te lossen of voorwerpen te vinden komen herinneringen terug door ze na te spelen. Elk van deze levels bevat puzzelstukjes die het verhaal tot een geheel moeten maken en waarin je daadwerkelijk een soort van kustwachterstaken dient op te lossen.

Zo moet je een zinkende vissersboot leegpompen en de gangen van de kapitein van dit schip nagaan, een booreiland inspecteren waar een moord zou zijn gepleegd na het redden van een drenkeling, in dichte mist watermonsters (nee, niet dat soort monsters) nemen en een aantal drenkelingen redden. Tijdens deze missies bestuur je zowel een groot schip als een kleinere boot. Op het grote schip kun je vrij rondwandelen en met de rest van de bemanning praten net als op de diverse beschikbare locaties.

Coast Guard 003Alles speelt jammer genoeg alsof je een dikke drol probeert weg te spoelen, er zit geen tempo in. Het lopen in eerste-persoonsperspectief is tergend langzaam en het varen met beide boten is al niet veel beter. Bij dit laatste is het bijna onmogelijk om drenkelingen te redden, die overigens nogal statisch in het water ronddobberen. Bij mij vloog de camera alle kanten op in ‘Rescue Mode’ en was de boot bijna onbestuurbaar. Natuurlijk haal je in het echt ook niet zomaar een drenkeling uit het water, maar dan bestaat wel de kans dat deze zelf ook nog enigszins moeite doet om gered te worden.

Coast Guard 004Ook het verhalende gedeelte van het spel laat veel te wensen over, de voice acting is niet goed waardoor je op geen enkele manier ook maar een schijntje empathie kunt opbrengen voor de personages, daarbij loopt ook alles uit sync (wat ik nog enigszins had kunnen begrijpen als het vertaald was uit het Duits, maar volgens Steam is dit niet het geval en is enkel Engels beschikbaar). Het wordt helemaal kneuterig als je als speler vol verwondering aan een dame op een boorplatform vraagt of het uitzonderlijk is dat er vrouwen aan boord werken. Na een bevestigend antwoord is het vreemd om 6 meter verderop een exacte kopie van deze dame te zien staan op een gedeelte van het schip waar je niet kunt komen. Dit schaamteloze en ronduit slechte hergebruik van assets deed het laatste sprankje hoop op een mogelijk goede afloop voor deze review vervliegen. Ook de E-sigaret rokende fransman deed niet veel goed trouwens, het enige wat miste was een stokbrood onder zijn arm.

Ik blijf erbij dat het jammer is, het spel had zeker potentie om wat te worden. Als de ontwikkelaar maar bij zijn leest was gebleven en niet had geprobeerd om een aantal andere genres in zijn simulatiespel te proppen. Ik blijf voorlopig ver weg van Coast Guard en ik raad jou aan dit ook te doen.