Review: PixelJunk Shooter Ultimate [PC]

Pixeljunk shooter ultimate headerEen paar dagen geleden is PixelJunk Shooter Ultimate uitgekomen voor de PC. Of dit spel met recht het label ‘ultimate’ draagt , dat heb ik voor jullie eens goed onderzocht.

Hoewel de eerste PixelJunk Shooter al geruime tijd te koop is op Steam, hebben PC-gamers tot nog toe nooit het tweede deel kunnen spelen. Daar is nu eindelijk verandering in gekomen. Ontwikkelaar Double Eleven heeft het eerste en het tweede deel uit de reeks samengevoegd en uitgebracht als PixelJunk Shooter Ultimate.

PixelJunk Shooter Ultimate 001Spelers van het eerste uur hebben natuurlijk geen zin om alle levels uit het eerste deel nog een keer te spelen en dat hoeft gelukkig ook niet. Door je savegame te importeren in PixelJunk Shooter Ultimate is het gedeelte wat je al had voltooid ook die ultimieme versie vrijgespeeld en kun je rustig verder waar je gebleven was. Het spel zal hierom vragen wanneer je hem voor het eerst opstart. Het geluk wil dat ik nog nooit een PixelJunk Shooter  heb gespeeld en ik dus helemaal vanaf het begin mag spelen. Dat ik dat niet heel erg vond lees je in de volgende paar alinea’s

PixelJunk Shooter Ultimate is een twin-stick schietspel waarbij je de controle krijgt over een klein ruimteveer. Het doel is om alle kameraden te redden die tijdens hun missie her en der in de levels zijn blijven staan. Dit doe je door ze met een ruimteveerhaak je ruimteveer in te hengelen. Helaas voor deze gestrande reizigers kun je  ze ook kapot schieten en kan het dus gebeuren dat je niemand redt, maar ze naar het hiernamaals helpt. Dat kan zolang er nog genoeg overblijven overigens niet heel veel kwaad. Maar mocht je dezelfde mate van perfectionisme nastreven als ondergetekende, dan begin je na een dergelijk kwalijk noodlot het level maar weer opnieuw.

PixelJunk Shooter Ultimate 005Het schieten zit niet alleen in de titel van het spel verwerkt, het is ook een van de gameplay-elementen waar je veelvuldig gebruik van moet maken. Niet alleen om diverse tegenstanders aan gruzelementen te knallen, maar ook om door bepaald zacht steen heen te schieten. In de eerste paar levels wordt dit je haarfijn uitgelegd en al snel heb je de basishandelingen aardig onder de knie.

Eigenlijk begint het dan pas echt interessant te worden. Een groot gedeelte van de spelwereld in PixelJunk Shooter Ultimate draait namelijk om fysica. Zo reageert water, en wat dat aangaat alle andere vloeistoffen, op zwaartekracht en is het dus mogelijk om door bepaalde stukken steen weg te schieten de loop van een poel te beïnvloeden. Ook reageren allerlei vloeistoffen en gassen op elkaar. Water kan lava in zacht steen veranderen waardoor je weer net op een ander stuk van het level kunt komen en lava zorgt ervoor dat gas ontvlamt waardoor bijvoorbeeld ijs zal smelten.

PixelJunk Shooter Ultimate 004Ook jij als speler reageert op van alles in de spelwereld. Zo zullen lava en gas ervoor zorgen dat je ruimteschip opwarmt en als het allemaal te heet onder de vleugels wordt, dan stort je neer en ben je een leven kwijt. Water zorgt ervoor dat je weer afkoelt. Dit opwarmen gebeurt ook door grote hoeveelheden munitie in een keer te verstoken, of in latere levels bijvoorbeeld door lava over jezelf te sproeien.

Door al deze elementen verandert de shooter al snel in bijzonder leuke puzzelgame. Het uitdokteren van een strategie om een level door te komen is leuk om te doen, helemaal als je daarmee ook nog succes weet te oogsten. Dankzij het gebrek aan tijdsdruk en de geringe hoeveelheid tegenstanders is het spelen van PixelJunk Shooter Ultimate hierdoor een bijzonder relaxte ervaring, maar tegelijkertijd is er meer dan voldoende uitdaging.

Hetgeen mij wel een beetje frustreerde, was dat ik erachter kwam dat er kristallen moeten worden verzameld om verder te kunnen pas nadat ik de levels in de eerste wereld had verslagen. In de meeste levels had ik er wel een paar opgevist, maar eigenlijk zonder erover na te denken dat deze ook daadwerkelijk ergens voor nodig zouden zijn. Dit betekende dat ik alle levels nogmaals moest bezoeken om een flink deel de resterende kristallen nogmaals bij elkaar te zoeken. Mocht je na het lezen van deze review pas aan de slag willen gaan met PixelJunk Shooter Ultimate, dan weet je nu in ieder geval wat je te doen staat.

Een leuke toevoeging aan het spel is dat je ook coöperatief met iemand anders door de levels kunt vliegen. Let er dan wel op dat je wat tijd vrijmaakt, het doorspreken van wie wat doet is van belang om ongeschonden het einde te halen dus eenvoudig even een weg door alles heen te knallen zit er niet in. PixelJunk Shooter Ultimate is ook in co-op lekker zen.

PixelJunk Shooter Ultimate 003Hoe de online versus modus speelt heb ik helaas niet kunnen testen, op dit moment lijkt het erop dat er nog niet genoeg spelers zijn om op los te gaan. Ik heb een behoorlijke tijd gewacht tot het spel een tegenstander voor mij had gevonden, maar op een gegeven moment moest ik het maar opgeven. In de versus modus is het in ieder geval mogelijk om door bepaalde wapens te kopen met het geld dat je ontvangt door versus games te spelen, je schip naar eigen believen aan te passen en zo tegen elkaar ten strijd te trekken.

Wat bij mij persoonlijk ook goed in de smaak viel is de algehele grafische stijl. Door het gebruik van een rustig kleurpalet en een redelijk minimalistisch stijl, voelt het geheel lekker fris aan. Voor PixelJunk Shooter Ultimate is trouwens alle art uit de eerdere games aangepast om aan de titel ‘Ultimate’ te voldoen. Dat is naar mijn mening erg goed gelukt. De eveneens zeer relaxte ambient-achtige soundtrack valt, ondanks wat veel herhaling, bij mij ook prima in de smaak.

Het komt niet zo vaak voor maar het lijkt erop dat ik dit keer echt helemaal niets te mopperen heb. Dat is ook wel weer eens fijn. PixelJunk Shooter Ultimate is een prima twin-stick schietspel waar ik mij nog vele uurtjes mee ga vermaken. Een aanrader dus.

Zoals eerder gezegd is PixelJunk Shooter Ultimate uitgekomen voor de PC. Vorig jaar is ditzelfde spel al verschenen voor de PlayStation 4 en PlayStation Vita. Voor deze review hebben wij een exemplaar van de uitgever ontvangen.