Review – Slain! [PC]

Slain headerSlain! klonk vele liefhebbers van de aloude Castlevania-games als muziek in de oren: eenzelfde soort gameplay in een bloederige wereld vol stevige metalmuziek. Maar is het Wolf Brew Games ook gelukt er iets van te maken?

In februari van 2015 verscheen er op Kickstarter een game waar menig gamer het warm van kreeg. Slain! werd dan ook zonder al te veel moeite bij elkaar betaald en het team kon naar hartenlust aan de slag met hun droom om de ‘hack and slash’-games uit de jaren 80 en 90 nieuw leven in te blazen. Dit gebeurde echter niet zonder slag of stoot. Het spel werd een aantal keren uitgesteld, waarvan de laatste keer de meest bijzondere was. Het spel zou te moeilijk zijn voor de meeste stervelingen en moest iets worden vereenvoudigd. Waarom er toentertijd geen alarmbellen zijn afgegaan bij ondergetekende is mij nog steeds onduidelijk.

Slain Screenshot 002Moeilijke games zijn namelijke helemaal niet erg, zolang de gameplay goed in elkaar zit en het spel je eerlijk behandelt heb ik er bijvoorbeeld helemaal geen moeite mee om honderden keren op nieuw te moeten beginnen. Zo zijn er een aantal gebieden in Ori and the Blind Forest waar ik mij op stuk gebeten heb, en dat spel heb ik met enorm veel plezier doorgespeeld. Bij Slain! is er echter iets heel anders aan de hand.

Slain! is namelijk geen keimoeilijke fantastische platformer, Slain! is oneerlijk en werkt gewoon niet goed. De ellende begint al, en dat is mogelijk nog het minst erge, met het level design. Waar deze in eerste instantie nogal ongeïnspireerd en rechttoe rechtaan lijkt, stuit je al snel op gebieden die werkelijk nergens op slaan. Opgesloten in een kleine tombe verschijnen er hordes monsters in de lucht, deze zijn zonder acrobatische caperiolen bijna niet uit te schakelen. En de kans dat je het er levend vanaf brengt blijkt al snel nihil. Daarnaast zijn je tegenstanders oppermachtig, zij kunnen zonder al te veel moeite projectielen op je afsturen van buiten het scherm. En dat is oneerlijk want jouw eigen (op mana draaiende) superkrachten komen niet verder dan de rand van je monitor.

Slain Screenshot 003Daarnaast ontbreekt het in het Slain! aan uitleg. Nergens is terug te vinden welke knop op je controller wat doet. Dat was niet erg geweest als het spel een logisch knoppenschema zou hebben, maar dat is niet zo. Bijzonder is namelijk wel dat Slain! hints geeft wát je moet doen, maar niet hóe. Een voorbeeld hiervan zit al behoorlijk vroeg in het spel. Je krijgt een weinig subtiele hint dat je met een spirit bom een grote groep vijanden kunt uitroeien. Dat je hier mana voor nodig hebt had ik zelf al bedacht, maar hoe ik daadwerkelijk gebruikmaak van een spirit bom is dus nergens terug te vinden. Na lang zoeken ben ik erachter gekomen dat ik gehurkt moet gaan zitten en B korte tijd ingerukt moet houden. Compleet onlogisch aangezien een normale aanval met B een zwaai met mijn zwaard verzorgt en de andere mana-aanval onder de rechter schouderknop zit.

Slain! weet zichzelf daarnaastop nog een andere manier onspeelbaar te maken, een van de grootste doodzondes die je kunt maken bij het uitbrengen van een 2D platformer: niet te onderbreken animaties.

Wat het spelen van een platformspel leuk maakt is de controle die je over het personage hebt. Snel even dat projectiel ontwijken door omhoog te springen of die zwaardslag omzetten in het blokkeren van die vijandige aanval. Dit is in Slain! niet mogelijk. Ben je met je zwaard in de weer, probeer dan maar niet te springen. Want dat gaat niet. Zelfs als je geraakt wordt door een tegenstander moet je wachten tot de complete animatie is afgehandeld voor je verder kunt. De kans dat een van de andere tegenstanders in deze korte pauze een aanval op je geopend heeft is aanzienlijk en zo blijft er geen greintje controle over. Met als resultaat een gefrustreerde Slain!-speler die het liefst zijn of haar voorhoofd dwars door de monitor headbangt.

Slain Screenshot 001Dat was natuurlijk het andere unieke verkoopargument van Slain!, de soundtrack gemaakt door oud Celtic Frost-bassist Curt Victor Bryant. En hoewel ik weinig aan te merken heb op deze soundtrack heeft de ontwikkelaar zelfs dat weten te verpesten. Het geluid van deze epische soundtrack staat namelijk dermate hard dat je van de overige geluidseffecten maar weinig meekrijgt. Leuk als je in de moshpit staat van een metalfestival, maar niet helemaal de bedoeling als je een spelletje speelt lijkt mij. Gelukkig kun je het geluid aanpassen in het optiemenu, maar het verschil tussen geluidsniveau 10 en geluidniveau 9 is ongeveer 180 decibel. Het is trouwens ook het enige wat je kunt aanpassen in het optiemenu.

Het werd gaandeweg mijn speelsessie van Slain! steeds lastiger om ook maar iets positiefs te zeggen over het spel. Natuurlijk kan ik nog een half uur kakelen over hoe knap de pixelart in elkaar zit, en dat het spel de duistere toon dat het graag wil uitstralen goed weet te vatten. Maar ook hier heb ik weer een heel scala kanttekeningen. Waarom heeft de ontwikkelaar gekozen voor totaal niet passende speciale effecten? De wolkjes rook en particle-systemen lijken zo uit een PlayStation 1-titel te zijn gekopieerd. Had gewoon gebruik gemaakt van sprites, eenvoudige effecten die in de rest van de omgeving passen.

Ik heb zo veel moeite met Slain! dat ik zelfs met een lange reviewtraditie heb moeten breken. Het is mij niet gelukt om Slain! uit te spelen. Sterker nog, na de zoveelste teleurstelling heb ik besloten om Slain! enkel nog op te starten in mijn meest destructieve en depressieve episodes.

Om niet te verzanden in een eindeloos gemopper over de tekortkomingen van Slain! wil ik iedereen die zijn portemonnee nog niet heeft getrokken om deze satanisch slechte platformer te spelen hiervoor behoeden. Mocht je een soortgelijke, maar veel betere, ervaring willen spelen start dan gewoon Castlevania op terwijl er een metalplaat uit je stereo schalt. Ik durf te wedden dat jij je daar beter mee vermaakt dan met Slain!

Slain! is verkrijgbaar voor je PC, ook zal het spel een keer uitkomen voor de verschillende consoles. Tenzij de makers zich een keer achter de oren krabben en besluiten het spel eerst eens af te maken en te repareren, raad ik je aan ook die versies niet te kopen.

Screenshots komen van de officiële Slain! webpagina