Review: Super Flippin’ Phones [PC]

Super Flippin Phones HeaderNadat Super Flippin’ Phones eerder al voor je mobiele apparaat uitkwam, verschijnt vandaag ook de PC-versie van het spel. Is deze telefoon-wegmep-simulator een goede reden om je game-PC aan te slingeren?

Mobiele telefoons zijn niet meer weg te denken uit onze hedendaagse samenleving. Waar we deze vroeger enkel gebruikten om mee te bellen, sms’en of Snake te spelen, zijn het tegenwoordig volwaardige zakcomputers waardoor we ons compleet kunnen afsluiten van de rest van de wereld. Dit heeft natuurlijk een aantal voordelen, zo kan ik op elk moment van de dag zien hoeveel mensen deze tekst lezen en of ze deze leuk vinden op social media als Facebook en Twitter.

Super Flippin 003Er kleven ook nadelen aan al deze mobiele technologie. Zo is er de kans op een vergroeiing van de nekwervels door het continue naar beneden staren en bestaat de kans op RSI in de, voor gamers essentiële, duim. Maar dit zijn volgens de makers van Super Flippen’ Phones maar kleine ongemakken. Het wordt volgens hen pas echt gevaarlijk op het moment dat er een onomkeerbaar gevaar naar ons op weg is en iedereen maar naar zijn telefoon blijft staren om kattenfilmpjes te kijken. Super Flippin’ Phones is dan ook een soort waarschuwingscampagne om ons voor te bereiden op een dergelijke situatie. Het laat ons precies zien hoe we moeten handelen in een dergelijke situatie. Hoewel het aan te raden is om de simulatie uit eerste hand te ervaren, zodat je altijd bent voorbereid, schets ik hieronder de te nemen stappen in het kort.

In de eerste plaats wapper je me je armen alsof je leven er vanaf hangt. Vervolgens ren je als een idioot heen en weer en sla je alle omstanders hun telefoon uit hun handen. De nietsvermoedende telefoonstaarder zal je volgen om verhaal te halen, niet wetende dat jij hem of haar redt van het aanstormende gevaar. Negeer hun gevloek en gemopper, en verzamel hen allemaal in een kartonnen doos. Vermijd hierbij agressieve dienders, zij weten ook nog niet dat je de wereld aan het redden bent.

Super Flippin 001Hoewel dit klinkt als een vrij eenvoudige exercitie, valt het nog behoorlijk tegen om Super Flippin’ Phones goed in je vingers te krijgen. De eerste paar runs vroeg ik mij dan ook af waar ik in hemelsnaam aan begonnen was. Niet alleen sloeg ik ieders telefoon door de lucht, ook sloeg ik het complete interieur van het warenhuis waar het spel zich afspeelt aan gort. Daarnaast werd ik continu gegrepen door de warenhuispolitie en was het gedaan met mijn carrière als professionele telefoonmepper. Na een aantal keer faliekant te hebben gefaald begon het langzaamaan duidelijk te worden wat er van mij als speler werd verwacht. Hoewel ik ook toen geen Super Flippin’ Phones-toptalent bleek te zijn, werd er wel het een en ander duidelijk en blijkt het een beangstigend verslavend spelletje te zijn.

Zo heb je in Super Flippin’ Phones een bepaalde hoeveelheid uithoudingsvermogen, deze wordt niet weergegeven in een levenslijn maar in zweetdruppels. Ben je bijna uitgeput, dan begint het scherm ook nog eens zijn kleur te verliezen en hoor je het pompen van je overspannen hart. Springen is dan niet meer mogelijk, maar om de warenhuispolitie te ontwijken is dit een essentiële vaardigheid. Om uit te rusten is het dan ook wijselijk om rechtsomkeert te maken zodra je vermoeid de arm der wet tegenkomt en een roltrap op (of af)te rennen. De warenhuispolitie krijgt voor de dienst begint namelijk een verdieping aangewezen waar zij die dag moeten werken, een roltrap op of af is uit den boze! Zo weet je weer tot rust te komen en krijg je meer tijd om de rest van de argeloze bezoekers te redden. Een andere manier is zo’n vervelend reclamebord dat altijd in de weg staat in de richting van de bewaking te trappen, hiermee lanceer je de diender en kun jij rustig onder hem langs lopen.

Tijdens het verzamelen van al die telefoonverslaafde medemensen moet je een ding goed in de gaten houden: waar is je kartonnen doos! Want verzamelen is een ding, ze in veiligheid brengen blijft de hoofdtaak (en levert in dit geval punten op). Meestal wordt deze door een Kartonnen Doos Tracking Device (ik noem het voor het gemak een KDTD) in het speelveld weergegeven. Maar je moet dan al wel iemand hebben gered, anders werkt de KDTD niet.

Super Flippin 002Als na verloop van tijd dan eindelijk blijkt dat je het in je hebt om op grote schaal telefoons te meppen, dan komt het erop aan om extra verdiepingen en kleding vrij te spelen. Dit is niet geheel zonder risico, een nieuwe verdieping betekent ook andere politie-eenheden een een grotere, dus gevaarlijkere, afstand tot de doos. Zoals ik al aangaf, ik ben geen bijzonder goede Super Flippin’ Phones speler. Ik ben dan ook nog niet zo ver dat ik alles heb kunnen vrijspelen wat er in dit spel verstopt zit. Hetgeen wat ik tot op heden heb vrijgespeeld is echter een grappige toevoeging aan het anders nogal eentonige warenhuis, al levert het niet echt hele andere gameplay op.

Niet alleen qua setting komen er steeds meer verdiepingen in het warenhuis, de muziek verandert mee. Van vrolijke noten op de speelgoed afdeling tot jazzy loungemuziek in de koffiebar. Helaas blijft het bij deze kleine veranderingen in het warenhuis waar ik tot nog toe heb mogen vertoeven. Iets meer afwisseling had geen kwaad gekund. Het deuntje begint na verloop van tijd behoorlijk op je zenuwen te werken, al kan dat natuurlijk ook de bedoeling zijn geweest.

Uiteindelijk is Super Flippin’ Phones het best te consumeren met een borrel op en een aantal vrienden die je uitlachen omdat je er niets van bakt. Dit is vooral het geval zodra je het spel met een toetsenbord probeert te spelen, om een roltrap naar een andere verdieping te pakken moet je op het toetsenbord op de knop met de pijl naar beneden (of de S) drukken, ook als je omhoog wilt. Dit is behoorlijk verwarrend, voor mij in elk geval wel. Geregeld druk ik op het pijltje naar boven (of de W) om omhoog te gaan, deze knop is echter om te springen en je springt dan ook in alle hevigheid de roltrap voorbij. Speel je het spel met een controller dan heb je hier geen last van. A is springen en X is een roltrap kiezen. In beide gevallen licht de roltrap groen op zodra deze geselecteerd is, dat helpt in ieder geval iets.

Verwacht van Super Flippin’ Phones geen groots meeslepend heldenepos, het is wat het is en dat is een bijzonder verslavend knotsgek spelletje, heerlijk om even tussendoor te spelen en lastig genoeg om je geregeld even bezig te houden. Owja, hier is de SteamlinkSuper Flippin’ Phones zal 3 euro gaan kosten.

Vanwege mijn prutscomputer moeten we het in deze review doen met screenshots aangeleverd door Blauwprint.