Review: Unravel [Xbox One]

Unravel headerAl maanden keken wij uit naar de platformbelofte van 2016, Unravel, een game ontwikkeld door het Zweedse Coldwood Interactive en uitgegeven door EA. Weet Unravel de hoge verwachtingen in te lossen?

In Unravel speel je als het bolletje wol Yarny. Nadat de eigenaresse van dit wollige personage met weemoed in een doos met foto’s zit te rommelen, bedenkt Yarny zich geen moment en besluit een mooi fotoboek met herinneringen voor de oude dame samen te stellen. Yarny moet daarvoor de wijde wereld in en dat is, zelfs voor een bolletje wol, niet zonder gevaar.

Unravel 001Het avontuur begint in de woonkamer van de oudere dame. Yarny valt, dan nog als echt bolletje wol, uit de mand met andere bolletjes wol en besluit er op uit te trekken, Door naar foto’s in het huis te staren begint er een nieuw level, waarbij het huis als een soort hub dient. Levels moeten wel in volgorde worden uitgespeeld maar kunnen later nogmaals worden bezocht om eventueel gemiste geheimen verder te ontrafelen.

Unravel 002In elk van de levels zitten tal van puzzels en uitdagingen verstopt. Zo moet Yarny al snel met een stuk drijfhout over een leeggepompte sluis zien te komen en in een ander level over een open veld zien te komen zonder te worden aangevallen door een aantal vogels. Hoewel de puzzels verder in het spel iets uitdagender worden zijn deze op geen enkel moment onoverkomelijk en zijn ze met enig logisch denkwerk redelijk eenvoudig op te lossen. Een leuke extra toevoeging is dat Yarny van een enkele draad is gemaakt die langzaam maar zeker opraakt. Simpelweg naar het einde van het level rennen is er dus niet bij, er zal tussendoor naar extra draad moeten worden gezocht om Yarny weer wat verder te kunnen helpen. Soms zijn deze vrij eenvoudig te vinden maar er zijn ook momenten dat er behoorlijke acrobatische caperiolen moeten worden uitgevoerd.

Yarny is daar behoorlijk goed in, zo kan hij zijn draad gebruiken als lasso om op hogere platformen te komen, of om van punt naar punt te slingeren, daarnaast kan hij aan elk van deze punten een knoopje leggen. Hierdoor is het mogelijk om objecten of juist jezelf naar een hoger punt te slepen of een kleine springplank te knutselen waardoor jij jezelf kunt lanceren. Sommige van deze wat kleinere spelmechanismes worden naar mijn mening iets te veel gebruikt waardoor deze soms wat repetitief overkomen.

Unravel 003Toch verveelt Unravel eigenlijk nooit. Niet alleen is het spel niet buitengewoon lang, het is de ontwikkelaars gelukt om van een stukje wol een van de meest aaibare spelpersonages te maken die ik in de afgelopen jaren heb gezien. De gedetailleerde animaties helpen hier bij, Yarny reageert werkelijk op alles wat er in de omgeving gebeurt dat zorgt er mede voor dat Yarny ‘echter’ lijkt dan menig ander spelpersonage. Daarbij is de wereld waarin Yarny beweegt prachtig vormgegeven waardoor je soms even moet stoppen met gamen en hetgeen de ontwikkelaar ons presenteert even in je op moet nemen.

In deze bijzonder gedetailleerde wereld verschijnen soms herinneringen, deze neemt de kleine Yarny in zich op om later in het fotoboek te plakken. Ik vermoed dat de ontwikkelaar ons hiermee iets probeert mee te geven, iets over de zin van het leven en de loop daarvan. Of dat we ons, in ons leven, zo goed mogelijk moeten gedragen en dat vriendschap belangrijk is. Zoals je mogelijk al merkt ontgaat mij het grotere doel. De impact die deze herinneringen hebben op mij als speler is nogal gering en mist naar mijn idee ook wat samenhang tussen de verschillende levels. Mogelijk zorgt dit er ook voor dat het einde van het spel bij insloeg als een anticlimax.

Hoewel er dus nog best een paar dingetjes zijn aan te merken op Unravel maakt het zijn belofte als bijzondere platformgame meer dan waar. Bij elke stap die je zet voel je de toewijding en liefde die de ontwikkelaars in deze game hebben gestopt. Het is niet een van de lastigste games ooit gemaakt en ook zeker niet een van de duidelijkste, maar desalniettemin een ervaring die ik een ieder die dit genre omarmt of eens wilt beginnen met een platformgame van harte kan aanbevelen.

Unravel is nu verkrijgbaar voor PC, PlayStation 4 en Xbox One.