Review: Zamarian [PC]

Zamarian HeaderSoms zijn er van die games die ik wel moet proberen, de ene keer omdat het een fantastisch concept is, de andere keer omdat het een boel nostalgie oproept. Zamarian doet dat laatste, maar is dat wel terecht?

Na het zien van de kleurrijke trailer komen er een aantal games in mijn hoofd op. Als eerste dacht ik aan Tempest van Atari maar bij nader inzien heeft het meer weg van Konami’s Gyruss uit 1983. Grafisch is er in de tussentijd natuurlijk wel het een en ander veranderd, al doet Zamarian erg zijn best om het oude arcade gevoel een beetje vast te houden. Of eigenlijk ziet het er grafisch simpelweg gezegd uit als iets uit de jaren 90. Hier heeft ontwikkelaar Quater Pound Studios een eenvoudige reden voor, het gaat namelijk om een directe port van de mobiele versie van het spel.

Dit is het grote voordeel van een ontwikkelpakket als Unity (waar Zamarian in gemaakt is -red), het is relatief gezien eenvoudig om een game op verschillende platformen uit te brengen zonder dat je alle regels code opnieuw in hoeft te voeren. Zamarian ziet er op je mobiele apparaat dan ook exact hetzelfde uit als op je high-end PC. Menigeen die wel eens een review van mij heeft gelezen weet echter dat bij mij het grafische aspect maar voor een klein deel meeweegt in mijn uiteindelijke oordeel. Helaas is het niet alleen op dat vlak een beetje karig gebleken qua omzetting.

Zamarian Screenshot 03Zamarian speelt met de muis bijzonder vreemd. Door je muis in een cirkel te bewegen doet je ruimteschip dit ook, je kunt dankzij een op het scherm geprojecteerde cursor zien waar deze zich ongeveer bevindt. Door de muis meer richting het centrum van het scherm te bewegen zal je schip dichter dan wel verder weg in de 3D ruimte vliegen. Om een ander schip te kiezen moet je echter op een icoontje aan de linkerzijde klikken en hetzelfde geldt voor een nieuwe upgrade. Je schip verdwijnt zolang je in het betreffende menu zit en keert terug zodra je een keuze hebt gemaakt. Hoewel het na enige oefening redelijk te spelen is blijft het een beetje raar aanvoelen. Nadat ik het spel ook snel even op een mobiel apparaat heb geprobeerd is de touch besturing een stuk natuurlijker. Gezien de duidelijke invloeden van Gyruss vermoed ik ook dat enige controller support het spel een boel goeds had kunnen brengen, ik hoop dan ook dat dit op een later moment nog eens geïmplementeerd wordt

Zamarian Screenshot 02De gameplay is hectisch, zoals dat in een arcade schooter hoort te zijn. Er worden hordes met grote en kleine vijanden op je afgestuurd welke worden afgewisseld door eindbazen. Deze vragen allemaal een ander soort tactiek waardoor deze eindbazen best vermakelijk zijn om te verslaan. Het enige waar ik mij tijdens deze gevechten aan heb gestoord is dat mijn plaats ten opzichte van de eindbaas maar moeilijk te meten is. Soms denk ik dat ik goed bezig ben maar blijken al mijn kogeltjes te missen. Hier hadden de makers, naar mijn mening, iets langer naar Tempest mogen kijken door een soort van raster te laten zien. Daarnaast is het soms wat oneerlijk dat tegenstanders van achter je het spel in komen. Mocht je net op de verkeerde positie vliegen dan is het op zo’n moment snel gedaan met je ruimteveer. Ook de hoeveelheid zooi die door het scherm vliegt maakt het af en toe scheer onduidelijk wat je nu wel en wat niet mag aanraken. Zo vliegen er gekleurde bolletjes, waarvan ik vermoed dat het een soort kristallen zijn of zoiets, door het scherm die je op moet vangen. Hier krijg je muntjes voor die je vervolgens kunt inzetten om nieuwe schepen of wapens te kopen. Tegenstanders schieten echter ook nog op je, in dezelfde vrolijke kleuren als de bolletjes die je moet pakken. Behoorlijk verwarrend dus.

Zamarian Screenshot 01Naast al deze muntjes en vijandige kogels komen er ook nog upgrades je kant uit vliegen, deze zorgen er voor dat je duur gekochte (en iets wat overpowered mega-upgrade) direct ongedaan wordt gemaakt. Hoewel ik dit in eerste instantie als iets negatiefs bestempelde brengt het stiekem toch ook wel een extra dimensie in de gameplay. Je moet echt opletten wat je wel en niet oppakt om zo krachtig mogelijk de tegenstanders te lijf te gaan.

Al met al zitten er nogal wat haken en ogen aan Zamarian, het is in de kern helemaal zo slecht nog niet. Er is duidelijk goed gekeken naar hoe men vroeger dit soort games maakte en daar heeft Quater Pound Studios zijn eigen draai aan gegeven. Ik zou de ontwikkelaar echter aanraden om de verschillen tussen de upgrades, muntjes en kogels wat groter te maken en controller support aan het spel toe te voegen. Er zit dus duidelijk wel potentie in Zamarian het is alleen zo jammer dat het er niet uitkomt.