Romero ontevreden: Blackroom kickstarter geannuleerd

Posted by & filed under .

Blackroom headerBoem! Net zo snel als Blackroom, de nieuwe FPS van John Romero en Adrian “geen familie” Carmack, vorige week op Kickstarter verscheen, is het alweer geannuleerd. Wat is er gebeurd?

Slechts vier dagen heeft de kickstartercampagne van Blackroom het volgehouden. In die periode was 131.000 dollar van het beoogde bedrag van 700.000 opgehaald. Dat klinkt als heel wat, maar de ervaring leert ons dat dergelijke campagnes het merendeel van de donaties in de eerste en de laatste paar dagen van de fondswervingsperiode binnensleept. Romero en de zijnen waren daarom ontevreden over deze slome start en hebben de kickstarter geannuleerd. Of op pauze gezet, zoals het zelf formuleren.

Je kunt een campagne op Kickstarter niet letterlijk op pauze zetten, maar Night Work Games belooft dat ze terug zullen keren met een nieuwe campagne. De volgende keer zullen ze echter een speelbare demo kunnen presenteren om hun fondswerving kracht bij te zetten. Volgens de update op de kickstarterpagina werd hier veelvuldig om gevraagd.

Op zich vond ik de insteek van de oorspronkelijke campagne wel wat hebben: ouwe rotten in het vak die een nieuwe klassieke FPS-ervaring beloofden. Dat de campagne niet succesvol genoeg was, kan aan verschillende factoren liggen. Inderdaad vanwege het gebrek aan gameplaybeelden, wat eigenlijk nog erger is dan het gebrek aan een demo. Daarnaast kan ik me voorstellen dat men inmiddels ‘Kickstarter-moe’ is, de hype van de beginjaren is er in ieder geval wel af. Alles is tegenwoordig in ‘early access’ en persoonlijk heb ik allang besloten dat ik liever wacht tot een game daadwerkelijk af is. Verder kan het ook een factor zijn dat het FPS-genre niet bepaald obscuur is, niet zoals spacesims en adventuregames dat waren toen bijvoorbeeld Star Citizen en Broken Age gigantische succes boekten met hun fondswervingscampagnes.

Hoe het ook zij, Romero en Carmack proberen het later nog een keer. En van mij mogen ze, want je weet wat men zegt: niet geschoten is altijd mis, zelfs als je een BFG hebt.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply