Ron Gilbert wil nog steeds de rechten op Monkey Island kopen

Posted by & filed under .

Monkey Island headerEen van de grootste klassiekers in het adventuregenre is toch wel de Monkey Island-reeks. Deze werd oorspronkelijk bedacht door Ron Gilbert en diezelfde Gilbert wil de rechten op deze melige reeks dolgraag hebben.

Samen met een hele zwik andere legendarische titels waren de rechten op Monkey Island in handen van LucasArts, de gamedivisie van Lucasfilm, totdat Disney de hele mikmak opkocht in 2012. Dat bleek achteraf een groot voordeel voor gamers te hebben. Met LucasArts viel namelijk niet te onderhandelen over de rechten op oude games waar ze toch niks meer mee deden. De redenatie was dat ze wellicht ooit weer eens wat zouden kunnen doen met games als Full Throttle of Grim Fandango, en ze lieten deze eigendommen liever wegkwijnen dan dat ze het risico namen dat iemand anders er succesvol mee was.

Met de overname van Disney was er echter opeens hoop voor liefhebbers van adventuregames uit de jaren negentig. Tim Schafer kreeg het voor elkaar om met hulp van Sony de rechten op Grim Fandango los te peuteren, wat leidde tot een heruitgave. Day of the Tentacle volgde en inmiddels is ook een heruitgave van Full Throttle op komst.

Maar hoe zit het met Monkey Island? Tsja, dat is niet in de eerste plaats een Tim Schafer-game. Hij heeft samen met Dave Grossman en Gilbert wel het eerste spel geschreven en uitgewerkt, maar de bedenker is Ron Gilbert. Het is dus aan de ‘grumpy gamer’ om achter Monkey Island aan te gaan.

Het lijkt er echter op dat Disney met Monkey Island iets minder snel bereid is om de rechten zomaar van de hand te doen. Vorig jaar heeft Gilbert al een poging gedaan om zijn apenreeks op te kopen en eventueel een derde deel te maken zoals hij dat in gedachten had (Gilbert was niet betrokken bij deel drie, The Curse of Monkey Island, of de daaropvolgende games, -red.). Deze poging is echter schijnbaar mislukt want er is geen nieuws uit voort gekomen.

Eerder deze maand is echter bekend geworden dat Disney niks meer met games te maken wil hebben. Tenminste, niet met games zoals wij ze interessant vinden, volwaardige titels op console en/of pc dus. In plaats daarvan besteden ze intellectuele eigendommen eventueel uit, zoals ze nu al met Star Wars aan EA doen, en willen ze verder helemaal niks met onze hobby te maken hebben. Gilbert las dit nieuws ook en kon het niet laten om op Twitter zijn hart te laten spreken:

Schijnbaar zijn de financiën overigens niet het probleem, aldus Gilbert zelf. Dit bevestigt mijn indruk dat Disney meer gehecht is aan de rechten op Monkey Island dan aan die van andere adventuregames. De titel geniet waarschijnlijk een vele grotere naamsbekendheid onder een breder publiek dan Grim Fandango of zelfs Day of the Tentacle. Laten we hopen dat Disney nu iets milder is aangezien ze tot de conclusie zijn gekomen dat ze zo min mogelijk met games te maken willen hebben.

Gilbert heeft jaren geleden al duidelijk gemaakt dat hij zijn eigen versie van Monkey Island 3 niet zou kunnen of willen maken zonder volledige controle over het project. Vandaar dat hij de rechten wil en niet de licentie tijdelijk uitbesteed krijgen zoals Telltale een tijdje terug had gedaan. Ik ben persoonlijk wel nieuwsgierig naar hoe een ‘echt’ vervolg op Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge eruit zou zien. Helemaal omdat Gilbert op Twitter ook bevestigt dat hij wil voortborduren op het surreële einde van dat spel. Deze werd door The Curse of Monkey Island en daaropvolgende delen weggemoffeld en grotendeels genegeerd, maar een letterlijke voortzetting daarvan… iedereen die Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge heeft uitgespeeld begrijpt waarom dat fascinerend zou zijn.

Zodra er meer nieuws is omtrent Gilbert en Monkey Island, dan hoor je dat zeker weten direct van ons. De redactie van Gamestalker zit vol met oude adventure-liefhebbers, met als grootste fanaat onze eigen Martijn die een paar jaar terug al uitgebreid terugblikte op de eerste Monkey Island.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply