Rush Bros. – Review [PC]

Rush Bros Header

Wat was er gebeurd als Mario Bros. nooit Super was geworden, maar zich als een competitieve multiplayer game verder had ontwikkeld? Waarschijnlijk was het dan als Rush Bros. geëindigd.

In Rush Bros. speel je als een van de twee mega populaire DJ’s Bass of Treble. Vroeger waren deze DJ’s, tevens broers, dikke maatjes en domineerden zij de dance scene. Zoals dat gaat zochten zij hun heil echter in een solo carrière. Een reünie kan natuurlijk niet uitblijven, dus besluiten ze samen nog eens iets te doen. Dit keer spelen ze niet samen met elkaar, maar zijn het tegenstanders in een platform/ren spelletje met keiharde dance beats.

Screenshot_07Dat is tenminste wat ik uit het verhaaltje heb kunnen opmaken. Direct na het opstarten van de game was het sowieso al wel duidelijk dat muziek een grote rol speelt. Het hele scherm is overladen met onderdelen die meebewegen op de beat van de muziek. Die moet dan ook wel een beetje hard zijn en hard staan! De tracks in Rush Bros. zijn ook niet gemaakt door de minste, namen als Infected Mushroom doen een duit in het zakje en alle nummers die ik heb gehoord waren behoorlijk opzwepend. Mocht je het nou compleet niet met mij eens zijn, dan is het ook mogelijk om je eigen muziek nog importeren.

Het concept is simpel maar doeltreffend. Je moet zo snel mogelijk vanaf het startpunt naar de finish rennen. Dit gaat natuurlijk niet in een gemakkelijke rechte lijn, onderweg kom je allerlei ellende tegen die op het eerste gezicht voor jou onmogelijk maken om de finish überhaupt te halen. Daarbij veranderden er ook nog allerlei onderdelen in het veld door de muziek. Pennen schieten uit de grond en speciale platformen komen naar beneden, alles ritmisch en op de maat.

Zoals dat hoort bij een platformer ontbreekt het in Rush Bros. niet aan power-ups. Vooral in de latere levels zijn deze veelvuldig aanwezig. Double jumps en extra snelheid zorgen ervoor dat je met gemak door de levels schiet. Veel leuker is het natuurlijk om je tegenstander het leven zuur te maken. Het omdraaien van de besturing of zelfs de hele wereld behoren hierbij tot de vele snode mogelijkheden. Erg handig om een snelle tijd neer te zetten is dit niet, maar het schenkt een boel plezier je tegenstander zijn voorsprong te zien verliezen omdat die vol de verkeerde kant uit rent.

Screenshot_07Het spel is te besturen met toetsenbord of controller, zelf heb ik vooral met de controller gespeeld. Beetje gek is dat Rush Bros. deze controller in de menu’s vanzelf herkent, maar in de game zelf moet worden ingesteld als standaard apparaat. Helemaal als je bedenkt dat ze aangeven dat spelen met een controller de voorkeur heeft. Als je favoriete methode van besturen eenmaal is ingesteld, ben je daarna snel aan deze besturing gewend. Afgezien van de slide dan, om de een of andere reden drukte ik hierbij continue op de verkeerde knop, maar dit kan ook aan mij liggen. Mijn grootste frustratie was trouwens de wall-slide, deze is naar mijn mening te traag. Het lijkt wel of de muren in Rush Bros. zijn gemaakt van klittenband of schuurpapier en dit haalt de snelheid af en toe uit het platformen. Voor de rest reageert alles snel en redelijk precies.

Het leukst is het om tegen iemand anders te spelen, dit kan op drie manieren. Je kunt ten eerste lokaal met zijn tweeen een spelletje spelen op één scherm. Daarnaast kun je splitscreen aanzetten wanneer je met iemand op afstand speelt, bij deze modus viel het mij wel op dat mijn tegenstander nogal last had van rubber banding (een door vertraging veroorzaakt fenomeen in online games, -red). Bij de derde methode heeft iedere speler het volledige scherm voor zichzelf en is middels een pijl te zien waar je tegenstander zich bevindt. Deze laatste optie heeft mijn voorkeur.

Tijdens het spelen kun je trouwens van muziek wisselen, wat een nadeel kan zijn in deze multiplayer optie. Zoals eerder genoemd zorgt de muziek namelijk voor obstakels in de game. Als mijn tegenstander een ander muziekje aan heeft staan dan ik, dan kan dit de moeilijkheid van een level verstoren. Dit geldt ook voor de specifieke single-player modus waarbij je tegen de klok strijdt voor een fel begeerde plek op de leaderboards.

Qua variatie in de levels zit het trouwens wel goed. Sommige zijn redelijk rechttoe recht aan, waarnaast anderen weer complexe routes bevatten. In totaal zitten er 41 levels in Rush Bros. Ook is het mogelijk deze levels te “Remixen”, zo kun je de boel versnellen of een soort hardcore modus aanzetten waarbij je na één keer geraakt te worden meteen weer opnieuw mag beginnen.

Screenshot_04Ondanks een aantal kleine foutjes, heb ik me toch bijzonder goed vermaakt met Rush Bros. en zoals dat hoort bij een competitieve game, had ik moeite om te stoppen. Telkens wil je nog een keertje opnieuw proberen om nog sneller door de levels te racen om zo hoog mogelijk terecht te komen op de leaderboards. Ook met de multiplayer heb ik mij prima vermaakt, maar ik had dan ook een geduchte tegenstander waardoor de drang om te winnen groter was dan gewoonlijk. Ben je dol op een beetje competitie en wil jij je vrienden uitdagen tijdens aan avondje gamen? Dan is Rush Bros. wel wat voor jou. Ik weet in ieder geval wat we tijdens de volgende Gamestalker redactieborrel gaan doen.

Rush Bros. is vanaf vandaag verkrijgbaar op Steam.

2 Responses to “Rush Bros. – Review [PC]”

1. DeHelpDeskert DeHelpDeskert