Top 5 2014 – Jeroen

Posted by & filed under .

20142015lijstjes2014 was naar mijn mening een teleurstellend jaar wat betreft nieuwe gamereleases. Echte toppers zijn er nauwelijks geweest, mogelijk speelt de generatiewisseling hier een belangrijke rol in. Zowel de PlayStation 4 als de Xbox One lijken moeite te hebben om op gang te komen, getuige het gebrek aan interessante consolegames en het grote aantal titels dat met uitstel en technische problemen te maken heeft gehad. Ontwikkelaars hebben blijkbaar nog moeite om met de nieuwe generatie consoles te werken en dat is natuurlijk geen schande. Helaas heeft dit ervoor gezorgd dat gamers een karig jaar achter de rug hebben, met veel middelmaat en slechts enkele spellen die boven het maaiveld uit wisten te steken. Hierbij moet aangetekend worden dat ik Far Cry 4 en Dragon Age: Inquisition nog niet gespeeld heb, twee games waar ik veel van verwacht maar waar ik door de late release nog niet aan toe ben gekomen. Ook het geprezen Wasteland 2 neem ik mee naar volgend jaar, een spel dat ik al een tijd op mijn lijstje heb staan, maar helaas nog steeds niet heb kunnen spelen. Ondanks een tegenvallend 2014 zijn er zeker games verschenen die het spelen waard zijn, de volgende titels hebben op mij de meeste indruk gemaakt.

5. Lords of the Fallen

Lords of the Fallen header

Noem het Dark Souls voor watjes zo je wilt, maar Lords of the Fallen slaagt erin om de gameplay van de Souls-franchise geschikt te maken voor het doorsnee publiek. Gevechten verlopen identiek, als een steekspel van blokkeren en ontwijken terwijl je geduldig wacht op een opening in de verdediging van je vijand. De moeilijkheidsgraad ligt hierbij echter een stuk lager, doordat fouten minder genadeloos worden afgestraft en controlepunten in ruimere mate aanwezig zijn. Hierdoor is Lords of the Fallen niet alleen een goede keuze voor liefhebbers van From Software’s sterffestijn, maar ook voor gamers die tijdens het spelen van Dark Souls zijn afgehaakt vanwege de hoge moeilijkheidsgraad. Verder wordt de speler wat meer bij de hand genomen door het aanbieden van doelstellingen en bevat Lords of the Fallen de nodige tussenfilmpjes waarin het verhaal uit de doeken wordt gedaan. Dit soort elementen ontbreken in het op fanatiekere gamers gerichte Dark Souls, maar zorgen er juist voor dat Lords of the Fallen voor een breder publiek geschikt is.

4. Middle-Earth: Shadow of Mordor

Shadow Of Mordor Header

Shadow of Mordor koppelt het gevechtssysteem uit de Batman-games aan de sprookjeswereld van Tolkien. Hoewel dit gevechtssysteem erg simpel is (er worden hoofdzakelijk slechts twee knoppen gebruikt) weet Shadow of Mordor het net als de Batman-spellen goed uit te voeren. Gevechten verlopen zeer vloeiend en ook de rest van het spel zit goed in elkaar. In de open spelwereld bevinden zich verschillende kapiteins en commandanten uit het leger van Sauron, die het zowel tegen jou als tegen elkaar opnemen om hun invloed te vergroten en in rang te stijgen. Door deze leiders te verslaan en ze onder jouw bevel te plaatsen, kun je het leger van Sauron naar je eigen hand zetten. Dit zorgt voor een zeer vermakelijke game, waarin de waardeloze afsluiting echter volledig uit de toon valt.

3. Legend of Grimrock 2

Legend of Grimrock 2 header

Als opvolger van de succesvolle indie-RPG Legend of Grimrock had deel twee met hoge verwachtingen te maken. Het Finse Almost Human bleek hier echter geen enkele moeite mee te hebben en produceerde een game die zijn voorganger overtreft. De rechtlijnige structuur uit het eerste deel werd vervangen door een open wereld met veel mogelijkheden voor verkenning en ontdekking en door een aantal kleine aanpassingen ten opzichte van Legend of Grimrock is het tweede deel simpelweg beter geworden. Hoewel het spel gebaseerd is op klassieke RPG’s van lang geleden, zoals Wizardry en Eye of the Beholder, doet het geen moment ouderwets aan. Met Legend of Grimrock 2 wordt aangetoond dat old school RPG’s ook in deze tijd nog prima mee kunnen.

2. Diablo 3: Reaper of Souls

Diablo III Reaper of Souls header

Hoewel het hier om een uitbreiding gaat en niet om een nieuwe game, mag Reaper of Souls gerust gezien worden als de wederopstanding van de Diablo-franchise. Toen Diablo 3 in 2012 werd uitgebracht, was bij veel fans van de serie de teleurstelling groot. Het jagen op nieuwe spullen was lang niet zo leuk als in voorganger Diablo 2, wat te maken had met verkeerde keuzes door uitgever en ontwikkelaar Blizzard. Zo had men ervoor gekozen om spelers in een online veilinghuis hun gevonden voorwerpen te laten verkopen en het tegelijkertijd vrijwel onmogelijk te maken om zelf datgene te vinden waar je naar op zoek was. Hierdoor was kopen de enige manier om aan je gewenste uitrusting te komen, wat natuurlijk nooit de essentie van Diablo is geweest. Hoewel het spel in de media goed scoorde, was de kritiek van fans van de eerdere delen niet mals. Blizzard bleek deze kritiek ten harte te nemen, want in maart dit jaar verscheen de uitbreiding Reaper of Souls. Deze uitbreiding markeerde een radicale koerswijziging voor Diablo 3. Niet alleen werd het veilinghuis gesloten, er werd een nieuw systeem bedacht voor het buitmaken van voorwerpen, waardoor spelers nu eindelijk zelf op zoek kunnen naar uitrusting om hun personage te versterken. Ook werd er een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het verhaal, evenals willekeurig gegenereerde kerkers met sterkere monsters en meer buit. Blizzard wordt vaak beschuldigd van het uitmelken van zijn spellen, maar in dit geval heeft men geluisterd naar de kritiek van spelers en van Diablo 3 een spel gemaakt waar ook fans van Diablo 2 tevreden over kunnen zijn

1. Dark Souls 2

Dark Souls 2 header

Hoewel Dark Souls 2 vooral een herhalingsoefening bleek, zijn de fundamenten van deze serie zo sterk dat ontwikkelaar From Software zonder zich bovenmatig in te spannen een van de beste games van het jaar heeft afgeleverd. Dark Souls 2 is wars van nieuwe ingevingen en steunt volledig op de basis die door Dark Souls en Demon’s Souls is gelegd. De spelwereld is vergroot en er zijn meer baasgevechten toegevoegd, Dark Souls 2 biedt eenvoudigweg meer van hetzelfde. Zelf kan ik er prima mee leven, omdat ik een groot fan ben van het eerste deel. Toch ben ik blij dat From Software met Bloodborne verder kijkt dan de eerdere Souls-games en een nieuwe wind door het spel laat waaien. Ik hoop van harte dat de ontwikkelaar erin slaagt om met Bloodborne hetzelfde niveau te bereiken als met Dark Souls 2, in dat geval zal het spel zeker terug te vinden zijn in mijn top 5 van 2015.

Written by Jeroen Morre

Jeroen Morre

Onze motormuis sjeest door de straten van de enige echte Bosche Bollenstad. Niet alleen heeft hij dankzij verschillende studies een brede achtergrond, ook zijn smaak in games vliegt alle kanten op. Al is er wel een zekere RPG-trend in te ontdekken.

Leave a Reply