Torment vervolg zonder Planescape officieel aangekondigd

Posted by & filed under .

Planescape TormentWe wisten een maand geleden al te melden dat Colin McComb hardop nadacht over een vervolg op Planescape: Torment zonder de Planescape licentie. Alleen Torment dus, wat theoretisch meer dan genoeg zou moeten zijn en dat is precies wat nu aangekondigd is.

Om direct met het slechte nieuws te beginnen: Chris Avellone, de grote naam die door RPG fans instinctief geassocieerd wordt met Planescape: Torment, zal niet betrokken zijn bij dit vervolg. Maar vrees niet, uit het interview met Rock Paper Shotgun waarin Brian Fargo, hoofd van ontwikkelstudio inXile die momenteel aan Wasteland 2 werkt, deze nieuwe Torment game officieel aankondigt, komen meer dan genoeg redenen naar voren om erg positief en enthousiast te zijn over dit project.

Ik sloot het vorige stuk over deze nieuwe Torment game af door op te merken dat Planescape: Torment een tijdloze klassieker is die geen letterlijk vervolg behoeft. Een spirituele opvolger die dezelfde insteek heeft, maar verder een compleet andere setting en personages, leek mij juist des te interessanter. Daarom vind ik het erg positief om te horen dat inXile het hierin met mij eens zijn en dat ook precies gaan doen. Fargo vertelt aan RPS dat ze wel geprobeerd hebben om de Planescape licentie los te peuteren van huidige eigenaar Wizards of the Coast, maar daar niet te veel hoofdbrekens aan vuil hebben gemaakt omdat ze een andere setting een betere keuze vonden.

En deze nieuwe setting voor de volgende Torment game is… (drumroll) Numenera! Nume-watte? Ik had er ook nooit van gehoord, maar ik moet toegeven dat het veelbelovend klinkt nu ik er onderzoek naar heb gedaan. Numenera is een gloednieuwe ‘science fantasy’ pen and paper RPG setting en systeem dat afgelopen september een kickstarter campagne succesvol heeft afsloten met 20.000 dollar gevraagd en meer dan vijf ton binnengehaald. Numenera ziet er niet alleen veelbelovend uit, het is ontworpen en geschreven door niemand minder dan Monte Cook, een van de ontwerpers en schrijvers van de oorspronkelijke pen and paper Planescape setting bij toenmalige eigenaar TSR, het bedrijf dat verantwoordelijk was voor alles wat met Dungeons & Dragons te maken had voordat het in 1997 door Wizards of the Coast werd opgekocht. Hoewel de Numenera setting op het eerste gezicht compleet verschilt van Planescape, doet de concept art op de Numenera website op welhaast Moebius-achtige wijze vervreemdend aan en lijkt het eenzelfde surrealistische potentie te kunnen hebben als Planescape.

Landscape04

Numenera concept art.

Hoewel Chris Avellone dus niet bij het project betrokken zal zijn, maar het wel uitdrukkelijk zijn zegen heeft gegeven, stemt de setting op het eerste gezicht optimistisch. Bovendien is de ‘creative lead’ van de nieuwe Torment game Colin McComb, een minder bekende naam, maar toch na Avellone de belangrijkste designer van Planescape: Torment. Hij zal bijgestaan worden door Kevin Saunders, bekend om zijn fantastische schrijfwerk voor de Neverwinter Nights 2 expansie Mask of the Betrayer die vaak lovend vergeleken wordt met Planescape: Torment. Verder noemt Fargo nog twee interessante namen in het RPS interview, namelijk Dana Knutson en Ray Vallese, respectievelijk een concept artist en schrijver die indertijd aan de oorspronkelijke pen and paper Planescape setting hebben gewerkt.

Al met al doet Fargo er zo te zien alles aan om een zo goed mogelijk team op dit project te zetten ondanks de absentie van Avellone. Verder maken hij en inXile momenteel een fantastisch goede indruk met de ontwikkeling van Wasteland 2 en lijken ze goed te snappen wat een kwalitatief hoogstaande RPG met veel diepte voor de liefhebbers nodig heeft. Zeker wanneer hij omschrijft wat een Torment game inhoudt door McComb te citeren:

A Torment game requires big ideas and a truly exotic setting in order to explore the underlying thematic elements. Colin described it best when he said “Torment’s themes are essentially metaphysical, getting to the heart of what it means to be alive and conscious, and it’s easier to ask those questions in a setting that is far removed from the familiar.”  Numenera is such a setting, and it has tremendous potential to cultivate those ideas.

Landscape06

Nog meer Numenera.

Ook belooft Fargo de focus te leggen op afbreken en deconstrueren van bestaande RPG conventies, diepe thematische zoektochten naar de definite van menselijkheid en een intens persoonlijk verhaal in tegenstelling tot de standaard epische insteek van alledaagse RPGs. Dit alles natuurlijk in een onconventionele setting met even zo onconventionele en memorabele kompanen. Het valt natuurlijk te bezien of Fargo en inXile deze beloftes waar kunnen maken, maar dat ze in ieder geval snappen wat de bedoeling is en hoe ze een dergelijk project moeten benaderen, vind ik al heel wat.

Veel meer komen we nu nog niet te weten over de nieuwe Torment game, wel zegt Kevin Saunders dat ze op dit moment neigen naar een real-time vechtsysteem met een optie om te pauzeren, net als in Planescape: Torment. Nog veel belangrijker dan hoe het vechtsysteem eruit zal zien, is dat Saunders benadrukt dat het mogelijk zal zijn vrijwel alle gevechten te vermijden afhankelijk van je keuzes, wederom net als in Planescape: Torment dus. Verder weten we niet eens of het 2D of 3D zal zijn, zelf hoop ik natuurlijk op prachtig 2D, met de hand getekend en wellicht op basis van de engine die Obsidian voor Project Eternity aan het bouwen is. Daarmee zou de nieuwe Torment ook in visueel opzicht volledig trouw blijven aan zijn geniale voorganger.

Het hele interview kun je hier lezen, rest alleen nog maar te zeggen dat Fargo serieus overweegt om ook voor deze game er een kickstarter tegenaan te gooien. Nu maar hopen dat Avellone weer een van de stretch goals zal zijn, maar we houden je hoe dan ook op de hoogte.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

3 Responses to “Torment vervolg zonder Planescape officieel aangekondigd”

  1. Dennis Bakker Dennis Bakker

    Numenera: Torment dus. Ik heb er nu al zin in.

    Reply
    • Daudi Goncalves Daudi Goncalves

      Inderdaad, maar aangezien ze deze voor de hand liggende titel weigerden te noemen heb ik dat ook maar niet gedaan. Maar klinkt veelbelovend, hé? Ik heb er ook helemaal zin in!

      Reply
  2. Sander Sander

    Mooi stuk trouwens!

    Reply

Leave a Reply