Traditionele RPGs herleven dankzij Kickstarter

Posted by & filed under .

Kickstarter header

Het is geweldig om te zien hoe een verloren gewaand genre dankzij Kickstarter en de financiering van fans een comeback lijkt te maken. Je zou je nu kunnen afvragen hoe een genre dat recentelijk zulke grote commerciële successen als The Elder Scrolls V: Skyrim en Mass Effect 3 heeft afgeleverd een comeback kán maken aangezien het genre levend en wel lijkt te zijn. Niets ten nadele van deze twee games, maar het zijn RPGs die gestroomlijnd zijn om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Op zich goede games (al is er over Mass Effect 3 een behoorlijke controverse ontstaan) maar het ontbreken van de diepgang die ruimschoots aanwezig was in klassiekers as de eerste twee Fallout games en Planescape: Torment is voor vele fans een groot gemis. Ten bate van toegankelijkheid en verkoopcijfers zijn de RPGs van de grotere uitgevers de laatste jaren steeds meer een mix geworden van actie en relatief oppervlakkige RPG elementen. Daar is in principe niks mis mee, vooral met Skyrim heb ik mij opperbest vermaakt, maar het is begrijpelijk dat fans van de traditionele RPGs het jammer vinden dat het soort diepe en meeslepende speelervaringen van intelligente games als Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura welhaast uitgestorven lijken te zijn, een niche markt voor een te klein publiek om het voor de uitgevers aantrekkelijk te maken. Niet alleen het RPG genre heeft hiermee te kampen, ook oude strategy games als Syndicate krijgen een reboot in de vorm van een first-person shooter omdat je op die manier nou eenmaal een veel groter publiek zou kunnen aanspreken. Het point-and-click adventure genre was eenzelfde lot beschoren, totdat Tim Schafer met Ron Gilbert en Double Fine het initiatief nam om via Kickstarter het benodigde budget rechtstreeks door de fans te laten bekostigen via een inzamelingsactie die alle verwachtingen ruimschoots overtrof zoals jullie eerder op de site konden lezen.

Geïnspireerd door het succes van Schafer en de zijnen begon Brian Fargo zijn eigen Kickstarter om een vervolg op klassieke oer-RPG Wasteland van de grond te krijgen. Net als de point-and-click adventure van Double Fine was het benodigde budget binnen een mum van tijd opgehaald en gaven de fans een duidelijk signaal af dat er nog steeds vraag is naar traditionele RPGs die niet voor een breder publiek versimpeld zijn. Terwijl iedereen met ingehouden adem wacht op wat Chris Avellone gaat doen, zijn er inmiddels twee andere Kickstarters aangekondigd die de fans van traditionele RPGs wederom reden tot juichen geven.

banner sagaDe eerste Kickstarter, die gister van start is gegaan en al op driekwart van het beoogde budget zit, betreft die van The Banner Saga, een mix tussen RPG en strategy in een originele Viking setting en met een ongelofelijk mooie tekenstijl. The Banner Saga wordt ontwikkeld door Stoic Studio, een ontwikkelstudio die is opgezet door drie ontwikkelaars die hiervoor bij Bioware werkten en hun eigen weg gingen om games te maken zoals ze die zelf graag zouden zien. Om Stoic Games zelf maar te citeren:
[Our aim is to create amature game for adults in the vein of Game of Thrones or The Black Company, with the objective of engaging the player emotionally by allowing them to build relationships with the game’s characters and shape the outcome of the story through an array of conversation choices.
Daudi bezig met een Gamestalker artikel

Daudi bezig met een Gamestalker artikel

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar de drie ex-Bioware ontwikkelaars hebben een aardige CV, ze zeggen precies de dingen die de traditionele fans van het genre willen horen en bovendien lijkt het ‘bescheiden’ budget van 100.000 dollar ruimschoots haalbaar. Lees meer hierover op de The Banner Saga Kickstarter pagina en draag ook een steentje bij als je terugverlangt naar de gloriejaren van PC RPGs en strategy games, games die de intelligentie van de spelers respecteerden en niet van begin tot eind je handje vasthielden om er maar zeker van te zijn dat ook de gemiddelde 14-jarige Call of Duty speler met zijn beperkte maar kleurrijke vocabulaire plezier aan de game kan beleven.
Dead State Sign

Dead State kennen we nog van de RPG Tip Top 5 voor 2012, waar de game een indrukwekkende eerste plaats wist te behalen vanwege het feit dat het gemaakt wordt door Double Bear Productions bestaande uit ex-Troika ontwikkelaars bekend van cult-klassiekers Vampire: The Masquerade – Bloodlines en de eerder genoemde Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura. Het is echter al een tijdje angstvallig stil rond Dead State, maar gisteren werd bekend dat ook Double Bear Productions zich op Kickstarter gaat richten om deze veelbelovende game daadwerkelijk uit te kunnen brengen. In een post op de Iron Tower Studio fora (ontwikkelaar van The Age of Decadence, een eveneens veebelovende indie-RPG die al jaren in ontwikkeling is en wiens engine gebruikt wordt voor Dead State) kondigde Double Bear aan dat ze vanwege de financiële beperkingen inherent aan een beginnende indie-ontwikkelaar, een eigen Kickstarter willen beginnen om de ontwikkeling van Dead State weer op de rails te krijgen. Voordat ze dat doen vragen ze in de desbetreffende post aan de fans wat ze eventueel van een Dead State kickstarter zouden verwachten en wat voor vorm het aan zou moeten nemen om ze enthousiast genoeg te krijgen.

Dead State Screenshot

Het klinkt allemaal erg mooi en gouden tijden lijken aan te breken voor het traditionele RPG publiek. Maar of dergelijke initiatieven ook op de lange termijn levensvatbaar blijven via Kickstarter of andere soortgelijke methodes van fondsverwerving, daar kunnen we nu nog niks over zeggen. Tim Schafer en Ron Gilbert waren succesvol met hun adventure game omdat het nou eenmaal om de heren Schafer en Gilbert gaat. Bekende namen die op handen gedragen worden door fans van het point-and-click genre en dat Tim Schafer altijd en overal zo verdomde sympathiek overkomt zal ook wel geholpen hebben. Brian Fargo en Wasteland zijn minder bekend, maar nog steeds bekend genoeg om puur op reputatie aanzienlijke bedragen binnen te kunnen halen en openlijke steunbetuigingen van grote namen uit de industrie zoals onder andere Cliff Bleszinski. De makers van Dead State hebben op hun beurt een indrukwekkende staat van dienst met Bloodlines en Arcanum, twee games die altijd een grote groep trouwe fans zullen hebben. Bovendien hebben ze net als de makers van The Banner Saga, die stiekem wel dankbaar gebruik zullen maken van de term ‘ex-Bioware’, al iets wat ze kunnen laten zien van de game die ze aan het maken zijn. Het zien van concept art, screenshots, bewegende beelden en een duidelijke en haalbare visie van wat de games uiteindelijk zullen worden boezemt ook vertrouwen in voor degenen die eventueel geïnteresseerd zijn om bij voorbaat al in de game te investeren. Als Chris Avellone ooit iets met Kickstarter gaat doen dan kan je er ook vergif op innemen dat het weer op een glorieus succes uitloopt waar de gaming sites uitgebreid over zullen berichten.

Zou het voor een beginnende onafhankelijke ontwikkelaar die geen reputatie of bekende namen heeft om op terug te vallen ook mogelijk zijn om een succesvol Kickstarter project met goede intenties te beginnen? Waarschijnlijk niet. De fans die geld in dergelijke Kickstarter projecten steken moeten denk ik wel iets van houvast hebben, je geeft je geld tenslotte al aan een ontwikkelaar voordat er überhaupt een game is, of zelfs maar onafhankelijke previews of impressies daarvan. Er moet iets zijn wat genoeg vertrouwen inboezemt om iemand te overtuigen om geld te steken in een game die pas een jaar, misschien wel twee jaar, later uitkomt. Bovendien is er nu een grote hype rondom de eerste grote successen, maar wat als het wispelturige internet-publiek straks Kickstarter-moe is? Wat als een van de projecten jammerlijk faalt, of misschien over zijn budget heen gaat? Wat zou er dan gebeuren? Pas als dit soort fondsverwervingen, of het nou via Kickstarter is of niet, op dit soort vraagstukken stuiten en dit weten te overleven en het publiek enthousiast weten te houden, pas dan kunnen we spreken van een triomfantelijke nieuwe manier om kwalitatief hoogstaande titels in niche genres te financieren zonder inmenging van uitgevers. Ik zou het zelf prachtig vinden, aangezien ik een van de fans ben van die traditionele RPGs met hun welhaast esoterisch aandoende diepgang. Maar ook al zou dit een tijdelijke of eenmalige opleving zijn van de oude genres van vroeger gemaakt door en voor nerds, we mogen allang blij zijn dat de games die tot nu toe zijn aangekondigd zo te zien echt gerealiseerd gaan worden. En wie had dat gedacht een jaar geleden? Had jij in 2011 verwacht dat we in 2012 uit zouden kijken naar Wasteland 2 en een nieuwe old-school point-and-click game van Schafer en Gilbert? Onverwachte meevallers zijn vaak de mooiste verrassingen.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply