Uncharted 4 multiplayer – alle speelvelden en modi gratis

Posted by & filed under .

Uncharted4_MP_header

Velen onder ons zullen al tandenknarsend het nieuws tegemoet hebben gezien toen ontwikkelaar Naughty Dog Uncharted 4 voor de zoveelste keer uitgestelde. Nu is het dan bijna zover, over precies een week ligt Uncharted 4 in de (digitale) schappen.

De laatste tijd is de nodige aandacht besteed aan het singleplayer gedeelte uit het spel. Bergen modder zijn doorkruist, vijanden hebben rake klappen gekregen uit haast alle denkbare hoeken en de visuele krachtpatserij van Naughty Dog’s engine heeft zich laten zien. Maar hoe zit het nu met de multiplayer van deze grafische Playstation 4-parel? Naughty Dog doet nu via het officiële PlayStation.blog nog een aantal nieuwe feitjes uit de doeken over de meer-spelermodus.

Eigenlijk het belangrijkste nieuws is dat men alle speelvelden en modi die uiteindelijk uitgebracht zullen worden gewoon gratis gaat aanbieden. Daarbij zijn alle voorwerpen die spelers in de winkel van Uncharted 4 kunnen kopen vrij te spelen door het spel gewoon te spelen. Hierdoor zal de multiplayer-gemeenschap van Uncharted 4 niet opgedeeld worden in kleinere stukjes door bijvoorbeeld bepaalde DLC te moeten aanschaffen. Een verandering van het standpunt op aan te bieden content die ook al te bespeuren was bij de multiplayer-bèta van Gears of War 4. Het zou mij niet verbazen als in de toekomst steeds meer ontwikkelaars naar dit model zullen overstappen.

Overigens komt deze filosofie niet zomaar uit de lucht vallen. Het is een van Naughty Dog’s nieuwe kernwaarden voor het multiplayer-onderdeel: eerlijkheid staat voorop, een ontplooiende ervaring, DLC-toegang voor iedereen en een geünificeerde gemeenschap. Diegene die daarbij regelmatig deelnemen aan Uncharted 4-multiplayer zullen voor hun trouwe dienst ook beloond worden. Robert Cogburn, Hoofd Game-ontwerp, verwacht hiermee een positief effect te creëren bij de Uncharted 4 multiplayergemeenschap:

De manier waarop we onze DLC uitgave neerzetten vertegenwoordigt een geheel nieuwe richting voor Naughty Dog, en we zijn ervan overtuigd dat het een enorm positieve uitwerking zal hebben en de Uncharted 4 gemeenschap zal blijven gedijen.

Verder geeft Cogburn aan dat ze relics, een nieuwe betaaleenheid die alleen vergaard kan worden door het spel daadwerkelijk te spelen, hebben geïntroduceerd om spelers op gelijke voet te kunnen zetten en houden. Met relics kun je zowel alle huidige als toekomstige DLC aanschaffen. Zo zullen er in de toekomst voorwerpen die je lichaamsgestel en vaardigheden versterken of die een mythische uitwerking hebben in kisten worden gestopt. En in de loop van de tijd zullen er nieuwe speelvelden en modi (denk ook aan co-op) toegevoegd worden die een aangepaste speelstijl en regels aan de multiplayer-soep zullen toevoegen.

Uncharted4_roadmapRelics verzamel je trouwens door wedstrijden te winnen of bijvoorbeeld dagelijks uitdagingen af te ronden. Alle voorwerpen die uit kisten verschijnen zijn willekeurig. Een mooie toevoeging aan het systeem dat Naughty Dog hiervoor hanteert is dat je nooit eenzelfde voorwerp zal ontvangen dan datgene dat je al in je bezit hebt. En het Californische ontwikkelhuis houdt ook rekening met de ongeduldige onder ons. Zij kunnen heel eenvoudig Uncharted-punten kopen waarmee ze voorwerpen uit de Uncharted-winkel kunnen aanschaffen.

Als je er bovenstaande kaart op naslaat en de rode draad volgt wordt de Uncharted 4-multiplayer in ieder geval tot het voorjaar van 2017 onderhouden. De multiplayer modi variëren van ‘Team Deathmatch’ (ranked), ‘Command’ (een kruising tussen VIP en KotH), ‘Plunder‘ (CtF) tot aan de ‘Warm Up Playlist’ (een aantal opwarm-rondjes ter voorbereiding) en ‘Trials’ (spelers nemen het op tegen elkaar en de AI) onderdelen. Wat betreft uitgebreidere info kun je het beste even een bezoekje brengen aan het PlayStation.blog.

Uncharted 4 zal volgende week dinsdag 10 mei verschijnen voor de PlayStation 4.

Written by Pepijn Damen

Pepijn Damen

Een fan van het betere beuk- en hakwerk, Pepijn zal altijd de lompe tank kiezen als hem de keuze geboden wordt. Naast de klappergames wordt hij ook erg blij van een goede Halo game op zijn tijd, waarbij de frontale aanval een vertrouwde tactiek blijft.

Leave a Reply