Voor iedereen: Dota 2 Source 2 bèta

Posted by & filed under .

Dota 2 HeaderValve heeft de Source 2 bèta voor Dota 2 voor iedereen beschikbaar gesteld. Een gloednieuwe interface en een compleet nieuwe engine doen hun intree in de populaire MOBA.

In eerste instantie is het vooral de interface die opvalt, het spel zelf ziet er niet heel erg anders uit vergeleken met de bestaande versie van Dota 2. Achter de schermen gebeurt er echter wel degelijk van alles.

Zo maakt Source 2 optimaal gebruik van al je processoren en geheugen, en kan het beter overweg met je 64-bit besturingssysteem. Allemaal zaken die ten tijde van de vorige Source engine een stuk minder van belang waren. Daarnaast zal Dota 2 ook beter draaien op oudere hardware die minder ruim in het aantal processoren zitten. Dit was goed te merken toen ik de Dota 2 bèta voor het eerst had opgestart. Alle grafische hoempa was tot een minimum beperkt, en dus zag Dota 2 er in eerste instantie niet uit, ik weet niet zeker of deze settings bij iedereen zo staan, maar als dat zo is dan is het een goed idee om deze grafische poespas eerst even omhoog te gooien.

De komende maanden zal Valve vooral druk zijn met het opschroeven van het aantal PC-configuraties die Source 2 te verstouwen krijgt. Het grootste nadeel van PC-gamen, voor ontwikkelaars althans, is dat er nogal wat wildgroei is qua componenten. Iedereen heeft weer net een ander systeem.

Aangezien Valve nogal inzet op Linux-gamen werkt de Source 2 engine niet alleen goed met het bekende Windowsplatform, ook Mac OS X en Linux wordt ondersteund. Deze clients zijn alleen nog niet helemaal klaar. Wat we wel weten is dat de Source 2 engine net zo goed overweg zal kunnen met OpenGL als met DirectX. Ook de spirituele opvolger van OpenGL, Vulkan, wordt ondersteund.  Geen gedonder om performance voor Linux gamers dus.

Bij Dota 2 draait het voor een groot gedeelte natuurlijk ook om netwerk-performance. Ook dit is aangepakt op verschillende manieren. Waar normaliter de route van je pakketje data wordt bepaald door het standaard IP protocol, heeft Valve echter ook een eigen wereldwijd netwerk tussen hun eigen servers. Door het pakketje, en hiermee de IP route, eerder op te pikken kom je eerder op dit eigen netwerk terecht waardoor je pakketje met data eerder bij je medespelers en tegenstanders aankomt. Dit betekent in de meeste gevallen een betere ping en dus minder lag. Op dit moment wordt de netwerk-optimalisatie voornamelijk bij Amerikaanse spelers getest, begin dus niet als een malle op je tafel te slaan als je ping nu nog steeds wat hoog is. Het is allemaal nog in bèta.

Er zijn nog wel een miljoen andere verbeteringen of veranderingen die ik zou kunnen opnoemen, maar voor Dota 2 zijn deze op dit moment het belangrijkst. Mocht je nog veel meer willen weten over de Dota 2 beta, en hoe je daaraan mee kunt doen (al is dit laatste niet veel meer dan op een knopje drukken) dan kun je het beste deze website even doornemen.

Het is ook nog even afwachten wat de nieuwe engine allemaal in eerste-persoonsperspectief te weeg kan brengen. Een game met een eeuwig stille hoofdpersoon bijvoorbeeld, met een breekijzer.

Powered By DT Author Box

Written by Martijn Schuurman

Martijn Schuurman

De baas van de hele Gamestalker bende. Martijn is dol op retro- en indiegames en het verzamelen daarvan. Hij is ook door de rest van Gamestalker redactie tot racegame specialist benoemd omdat hij ooit een stuurtje heeft gekocht.

Leave a Reply