Watch Dogs 2 ondersteunt DX12 en kiest voor AMD

Posted by & filed under .

watch dogs header 10De hacker Aiden Pearce keert terug in Watch Dogs 2 , deze keer met ondersteuning voor DX12. Wat wil een hacker nog meer? De grote vraag is natuurlijk of Watch Dogs 2 dan eindelijk net zo mooi zal zijn als de E3-onthulling van de eerste Watch Dogs.

Dat Watch Dogs 2 eraan komt is allang geen verrassing meer, ook niet omdat we hier met een grote reeks van Ubisoft te maken hebben en het eerste deel volgens mij wel redelijk heeft verkocht. Dan is het voor de Franse spellenbakker al snel tijd om tot uitmelken over te gaan, maar opmerkelijk genoeg is het inmiddels alweer bijna twee jaar geleden dat de eerste Watch Dogs uitkwam. Wellicht dat Watch Dogs 2 dus iets beter uitpakt dan veel van de andere vervolggames van Ubisoft. Bijvoorbeeld die in de reeks Assassin’s Creed: nieuw speelveld met nog meer icoontjes en exact dezelfde gameplaybeperkingen.

Het idee van de eerste Watch Dogs is namelijk nog steeds intrigerend, een sfeervolle sandbox-wereld waarin jij als listige hacker niet alleen alle infrastructuur kunt overnemen, maar ook de persoonlijke gegevens van iedere NPC kunt blootleggen. Jammer genoeg bleek het uiteindelijke spel weinig meer dan een standaard sandbox-game, zo eentje waarvan er dertien in een dozijn gaan. Slechts een miniem gedeelte van Watch Dogs speelde significant anders dan iedere andere sandboxtitel en ik sloot de review dan ook af met de hoop dat Ubisoft zich juist op deze aspecten zou richten voor een eventueel vervolg.

Of dat ook zo zal uitpakken is nog onduidelijk, maar een ding doet Ubisoft alvast anders: Watch Dogs 2 kiest voor AMD in plaats van Nvidia en zal deze keer ook DX12 ondersteunen. Dat laatste is overigens geen grote verrassing, de meeste titels met een groot budget doen dit tegenwoordig wel in meer of mindere mate, en de eerste Watch Dogs was een jaar te vroeg om hiervan profijt te kunnen hebben. Ubisoft heeft voor het eerste deel wel behoorlijk hoog van de toren geblazen over alle mooie Nvidia-foefjes, dus het is opmerkelijk dat ze nu voor AMD kiezen. Wellicht ook de reden dat ze dit doen; als ze wederom voor Nividia kozen was dat minder groot nieuws. In de praktijk zal dit weinig uitmaken, uiteindelijk gaat het erom of het spel goed draait en geoptimaliseerd is. Nvidia-ondersteuning of niet, de PC-versie van de eerste Watch Dogs was een aanfluiting op iedere videokaart qua performance en gebrekkige effecten.

De eerste Watch Dogs is tevens berucht omdat de E3-demo uit 2012 er significant beter uitzag dan het uiteindelijke product. Waarschijnlijk wisten ze bij Ubisoft in 2012 ook nog niet wat de exacte specificaties van de nieuwe Xbox en PlayStation zouden zijn, en hebben ze deze waarschijnlijk te hoog ingeschat. Een begrijpelijke fout, want de specificaties van de huidige generatie zijn behoorlijk lager uitgevallen dan waar je op zou hopen op basis van de technische sprongen voorwaarts bij alle eerdere generatiewisselingen afgezien van de Wii. Het was echter extra zuur voor PC-gamers omdat op het oog de E3-demo van 2012 niks doet wat een gemiddelde game-PC uit 2014 aan zou moeten kunnen, alleen wilden de ontwikkelaars schijnbaar grote visuele verschillen tussen de drie voornaamste versies vermijden.

Nu we een paar jaar verder zijn kunnen we met de beloofde DX12-ondersteuning en meer ervaring met de architectuur van de Xbox One en de PlayStation 4 wellicht stilletjes hopen op een Watch Dogs 2 die de visuele kwaliteit van een demo uit 2012 op z’n minst benadert. Maar de allergrootste hoop is dat het spel zelf een stuk meer recht zal doen aan het fascinerende basisconcept en wat minder een GTA: Hack Mod zal zijn. Watch Dogs 2 moet nog een volwaardige publieke onthulling krijgen en tot die tijd zijn er geen verdere details bekend. Waarschijnlijk horen we er meer over op de E3 van 2016 aanstaande juni.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply