Xbox One S in augustus in de schappen

Posted by & filed under .

Xbox_One_S_header

Tijdens afgelopen E3 stipte ik al even aan dat er een kleinere variant van de Xbox One zou verschijnen, de Xbox One S. En in tegenstelling tot ‘Project Scorpio’ hoeven we er niet eens zo heel lang op te wachten.

De Xbox One S zal ergens in de loop van augustus wereldwijd worden uitgebracht. Deze nieuwe hardware uit de koker van Redmond is slechts een revisie op de huidige Xbox One console. En hoewel de specificaties wel enigszins afwijken van het contemporaine model, is het qua aanpassingen niet te vergelijken met de krachtpatser die uit ‘Project Scorpio’ zal ontspringen. Het is echter ook niet zo dat het slechts een kleinere variant is op de bestaande Xbox One-console zoals we die kennen uit het verleden met de Xbox 360 S– en Xbox 360 E-modellen.

Zo zal de Xbox One S High Dynamic Range (HDR) ondersteunen, een televisietechniek die moet zorgen voor een sterk verbeterde helderheid, een hoger contrast en betere kleurweergave, waarmee het apparaat volledige support voor alle op 4K geijkte media zal leveren. Denk daarbij aan Ultra HD Blu-ray’s of bijvoorbeeld de 4K content van Netflix. Daarnaast is de Xbox One S ook in staat om de resolutie van games op te schalen naar 4K. Ga er alleen maar niet van uit dat dit ook betekent dat je games die op het moment op 30 beelden per seconden draaien ineens kunnen worden opgekrikt naar 60fps.

Phil Spencer, hoofd van de Xbox-divisie, liet onlangs namelijk nog weten dat ze de nieuwe hardware niet hebben ontworpen om Xbox One games beter af te kunnen spelen op de Xbox One S. Daarvoor zullen we toch echt verder op de horizon moeten kijken naar iets als ‘Project Scorpio’. Gelukkig blijft het qua wijzigingen niet alleen bij HDR en heeft de console ook wat cosmetische modificaties ondergaan. De Xbox One S is bijvoorbeeld 40% kleiner dan zijn oudere broertje en eindelijk is het Microsoft gelukt om de externe voeding in de console zelf te huizen.

Daarnaast kan op deze nieuwe iteratie niet direct een Kinect 2.0 worden aangesloten. Daarvoor dien je apart een adapter aan te schaffen. Mij hoor je daar verder niet over klagen, maar Microsoft heeft niet voor niets de Kinect uit de Xbox One-bundel gehaald. Ook is de controller van de Xbox One S stevig onder handen genomen. Zo zijn de analoge sticks bestendiger gemaakt, is er een extra laag op de controller aangebracht voor een betere grip en is er eindelijk bluetooth aan de controller toegevoegd. Gamers die dus graag een gloednieuwe Xbox One S-controller op de PC willen aansluiten hebben voortaan geen aparte Xbox wireless adapter meer nodig.

De Xbox One S zal in drie smaakjes beschikbaar worden gesteld: een versie van 500GB, 1TB en 2TB. De 2TB-versie kost 399 euro, zal in augustus verschijnen en is daarnaast ook nog eens voorzien van een verticale standaard. Je kan de nieuwe Xbox dus weer lekker op zijn kant zetten als je dat wil. Over de 500GB- en 1TB-edities heeft Microsoft verder nog geen releasedatum vrijgegeven. De 500GB variant kost 299 euro en de Xbox One S 1TB mag je meenemen voor 349 euro. Zeker geen verkeerde prijzen als je het mij vraagt.

Mensen die zich eventueel zorgen maken over wat er zal gebeuren met de ondersteuning voor verouderde Xbox One-software en accessoires, kunnen met een gerust hart naar de toekomst van de Xbox-familie kijken. Alle software voor de Xbox One zal uitwisselbaar blijven tussen zowel de Xbox One S als ‘Project Scorpio’. En alle software en accessoires voor de Xbox One S zullen voorwaarts compatibel zijn met de Scorpio. Voor gamers die zitten te twijfelen of ze binnenkort al een Xbox One S op de kop gaan tikken of liever wachten tot eind 2017 op de Scorpio, is het misschien wel handig om te weten dat de aanschaf van een Scorpio volgens Spencer echt alleen zin heeft als je een 4K-televisie hebt.

Xbox_One_S_controller

Ik vraag mij alleen echt af of deze opmerking wel helemaal terecht is. Er wordt bij de Scorpio gesproken over een GPU die 6 teraflops kan genereren. Als je kijkt naar huidige GPU’s voor de PC dan zie je bijvoorbeeld dat een AMD’s R9 390X die 5.9 teraflops levert, moeite heeft met 4K bij 30fps. Zelfs een GPU-monsterkaart als een GTX 1080 (9 teraflops) zal blij zijn als de 60fps, eerder 50 fps, gehaald wordt bij de huidige generatie grafisch indrukwekkend games. Dus wat ze dan precies in gedachte hebben bij Microsoft met hun 4K-televisie standpunt is voor mij op het moment een raadsel. Het lijkt me dat verbeterde grafische effecten en een hogere framerate, mochten ontwikkelaars die schaalbaar implementeren zoals bij dezelfde games op PC al decennialang gebeurt, een minstens net zo significant voordeel vormen als het tonen van een 4K-beeld. Met als verschil dat ook op een scherm van 1080p ervan te genieten valt.

Mochten er mensen zijn die nog geen Xbox One hebben of er zelfs over aan het denken zijn om een hele collectie Ultra HD blu-ray’s aan te willen schaffen, zou ik zeker aanraden om even te wachten totdat de Xbox One S in augustus verschijnt. Waarom zou je sowieso nu nog een koelkast van een console aanschaffen als er binnenkort een mooier kleiner model verschijnt. Daarnaast kosten Ultra HD-spelers op het moment nog meer dan 400 euro. Ze zijn dan wel kleiner dan een Xbox One S, dat staat buiten kijf, maar veel meer dan media afspelen kun je er niet mee en voor een hoger prijskaartje.

Written by Pepijn Damen

Pepijn Damen

Een fan van het betere beuk- en hakwerk, Pepijn zal altijd de lompe tank kiezen als hem de keuze geboden wordt. Naast de klappergames wordt hij ook erg blij van een goede Halo game op zijn tijd, waarbij de frontale aanval een vertrouwde tactiek blijft.

Leave a Reply