Zondagse Zielenrust – haal het beste uit jezelf

Posted by & filed under .

Zondagse Zielenrust headerBij de marketingafdeling van Ubisoft zal iedereen lijkbleek weggetrokken zijn toen ze erachter kwamen wat senior producer Vincent Pontbriand afgelopen week eruit floepte tijdens een interview. Er bleken wel 180 horizontaal progressieve lijnen uit Assassin’s Creed Unity te missen.

Voor grote multiplatformtitels van derde partijen zoals EA, Actvision en ook Ubisoft, is de huidige consolegeneratie inmiddels bijna een jaar oud. Net zoals alle voorgaande hardwaregeneraties zijn er specifieke aspecten van deze nieuwe consoles die door de liefhebbers worden aangegrepen om elkaar verbaal het leven zuur te maken. In de jaren negentig waren bijvoorbeeld bezitters van een PlayStation maar wat trots op de hoeveelheid data die op hun hypermoderne cd’s pasten. Nintendofans reageerden door erop te wijzen dat ze allang in het tweede level van een game zaten terwijl PlayStationspelers nog zaten te wachten op een eindeloze laadtijd, de oerdegelijke spelcartridges van de Nintendo 64 waren dus zo gek nog niet. De PlayStation 4 en de Xbox One verschillen echter niet zoveel van elkaar, ze gebruiken dezelfde mediaopslag en de interne hardware komt van vergelijkbare chipsets van AMD af. En dus is het tellen van het aantal pixels een van de voornaamste aanleidingen om te bekvechten geworden.

De Xbox One is feitelijk iets minder krachtig dan de PlayStation 4 en ontwikkelaars hebben dit verschil in het eerste levensjaar regelmatig opgevangen door een resolutie van 900p te kiezen voor multiplatformtitels op Xbox One. De concurrerende PlayStation 4 zette hier regelmatig een resolutie van 1080p tegenover. Dit verschil is lang niet zo significant als het verschil tussen kiezen voor cd’s of spelcartridges, maar het is een verschil en dus duiken we erbovenop. De bekendmaking van de resolutie en framerate van een multiplatformtitel op de consoles levert altijd een nieuwsitem op voor de meeste grote gamesites en als het even meezit leidt dit vervolgens tot een grote discussie op verschillende internetfora. Het is echter inmiddels zo standaard geworden dat er een resolutieverschil zit tussen de Xbox One en PlayStation 4-versie van een game, dat de nieuwswaarde hiervan op natuurlijke wijze aan het wegebben is. Totdat de marketingafdeling van Ubisoft afgelopen week dus even niet oplette en Vincent Pontbriand iets menselijks zei.

Pontbriand gaf namelijk aan dat ze voor een resolutie van 900p voor beide consoleversies van Assassin’s Creed Unity hadden gekozen “om discussies te vermijden”. Ik kan me voorstellen dat een ontwikkelteam, dat jarenlang vol passie aan een game werkt, er een beetje moe van wordt als de meeste aandacht uitgaat naar het aantal pixels. Niet hoe goed of hoe leuk een game eruit ziet, maar hoeveel pixels iedere versie ten opzichte van de andere kan weergeven. Wat Pontbriand zei, dat was waarschijnlijk zeer oprecht. Het klinkt als iets wat hij wellicht met zijn team binnenskamers vaker had besproken. Maar zoals de marketingafdeling intussen heel goed in zijn oren zal hebben geknoopt, iets wat je nooit ofte nimmer op die manier naar buiten brengt. Deze uitspraak van Pontbriand ging als een lopend digitaal vuurtje over internet aangezien het klonk alsof ze bij Ubisoft de PlayStation 4-versie expres naar beneden toe bijgesteld hebben om gelijke tred te houden met de minder krachtige Xbox One.

Waarschijnlijk is dat laatste ook wel zo. De PlayStation 4 is nou eenmaal een sterkere console, dus als beide versies even goed geoptimaliseerd zijn, dan zou je in theorie bij het Sonyplatform wat speelruimte over moeten houden voor een betere performance. Alleen is Assassin’s Creed Unity de eerste uit de populaire moordenaarsreeks waarvoor Ubisoft een co-marketingovereenkomst heeft gesloten met Microsoft in plaats van Sony. Voorheen werd Assassin’s Creed altijd op PlayStation onthuld, was er exclusieve DLC en droeg Sony een steentje bij aan het adverteren van de game. Dat is niks nieuws, zo gaat dat met grote multiplatformtitels omdat zowel de uitgevers als de platformhouders hier baat bij hebben. Dit jaar heeft Sony zich echter schijnbaar gestort op Watch Dogs, dat afgelopen mei is verschenen, en ging Microsoft voor het eerst aan de haal met Assassin’s Creed. Het nieuwste deel, Assassin’s Creed Unity, werd daarom op de E3-persconferentie van Microsoft getoond. Met dit alles in het achterhoofd is het nu tijd om je aluminiumhoedje op te zetten.

Heeft Microsoft dus Ubisoft omgekocht om de performance van de PlayStation 4-versie van Assassin’s Creed Unity opzettelijk te verminderen? Dat kan niemand buiten Microsoft en Ubisoft met zekerheid zeggen, maar waarschijnlijk niet. Niet direct in ieder geval, want laten we wel wezen: buiten de meest fanatieke gamers, het soort gamers dat allang hun favoriete console gekozen en gekocht hebben, geeft het grotere publiek geen moer om het verschil tussen 900p en 1080p. Microsoft zou dit smeergeld veel beter kunnen gebruiken voor andere doeleinden, zoals het op de kop tikken van een tijdelijke exclusieve titel. Dat is iets wat wél een relevante impact heeft qua media-aandacht voor een groter publiek. Ik noem bijvoorbeeld Rise of the Tomb Raider.

Het feit dat Ubisoft ervoor gekozen heeft om beide consoleversies op 900p te laten draaien is eerder gemakzucht, maar de meest voor de hand liggende reden is exact wat Pontbriand in al zijn wereldvreemde onschuld aangaf: ze dachten oprecht dat ze hierdoor alle discussies zouden vermijden. Misschien waren ze in die opzet ook geslaagd als de marketingafdeling dit resolutiefeitje op afgemeten wijze naar buiten had kunnen brengen, iets wat ze vlak na de uitspraken van Pontbriand alsnog probeerden:

Assassin’s Creed Unity has been engineered from the ground up for next-generation consoles. Over the past 4 years, we have created Assassin’s Creed Unity to attain the tremendous level of quality we have now achieved on Xbox One, PlayStation 4 and PC. It’s a process of building up toward our goals, not scaling down, and we’re proud to say that we have reached those goals on all SKUs.

At no point did we decide to reduce the ambitions of any SKU. All benefited from the full dedication of all of our available optimization resources to help them reach the level of quality we have today with the core Assassin’s Creed Unity experience.

Dit werd later in de week verder aangevuld met nog meer zorgvuldig geformuleerde uitspraken, daarbij benadrukte Ubisoft dat geen enkele versie van Assassin’s Creed Unity kunstmatig is teruggehouden om gelijke performance te bewerkstelligen tussen de consoleversies. Ze hebben juist zoveel mogelijk uit de capaciteiten van de huidige consoles gehaald, eerlijk waar. En die arme Pontbriand, die het allemaal nooit kwaad heeft bedoeld, heeft publiekelijk “sorry” moeten zeggen. Hij had zich versproken, een ongelukkige woordkeuze die uit zijn verband is gerukt.

Eigenlijk had dit allemaal eenvoudig vermeden kunnen worden. Vanaf de 8bit-consoles tot nu zijn er altijd verschillen tussen verschillende versies van games op verschillende platforms geweest. Dat is helemaal niet erg, zolang een ontwikkelaar maar zijn best doet met de capaciteiten van ieder platform. Laat ik het zo zeggen: lang geleden, toen ik nog op de middelbare school zat, was ik een luie puber die voor bepaalde vakken negens en tienen had kunnen halen als ik wat meer moeite had gedaan. Maar ik had gemerkt dat als ik geen reet uitvoerde, dat ik voor die bepaalde vakken net aan een 6 of soms zelfs een 7 kon halen. Goed genoeg, toch? Dan kon ik lekker gamen en op stap gaan met mijn vrienden in plaats van iets leren. “Je haalt niet het beste uit jezelf” zeiden meerdere leraren tegen mij en achteraf gezien hadden ze gelijk. Je komt verder in het leven en je voelt je beter over jezelf, als je er het beste uit hebt gehaald wat erin zit. Als Ubisoft in staat is om meer pixels uit de PlayStation 4-versie van Assassin’s Creed Unity te persen, dan moeten ze dat gewoon doen. Weg met gelijkheid tussen platforms, verschil en variatie maakt het leven altijd een stuk interessanter. Haal het beste uit een ontwikkelteam, het beste uit een console en het beste uit jezelf. Of zoals BioWare en EA het afgelopen vrijdag treffend formuleerden over Dragon Age: Inquisition met een duidelijke knipoog naar de controverse waarin Ubisoft belandt was:

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

One Response to “Zondagse Zielenrust – haal het beste uit jezelf”

  1. Maarten Houtman Maarten Houtman

    Amen! Maar toch ben ik blij dat ik 100% PC gamert ben tegenwoordig. 🙂

    Reply

Leave a Reply