Zondagse Zielenrust – op weg naar Gamescom

Posted by & filed under , .

Zondagse Zielenrust headerZoals jullie vorige week hebben kunnen lezen is het idee om Gamestalker te beginnen ontstaan op de Gamescom van 2010. Sindsdien is het een jaarlijkse traditie geworden om met dezelfde club mensen de grootste gamebeurs van Europa te bezoeken. Wat verwachten we er dit jaar van?

In de eerste plaats natuurlijk gezelligheid. Hoewel we het inmiddels ons werk mogen noemen en onze agenda bomvol afspraken staat voor persoonlijke demonstraties en interviews, gaan we er met net zoveel plezier heen als in 2010. Misschien zelfs wel meer, want toen wisten we niet wat we precies zouden aantreffen en nu kennen we Keulen als onze broekzak. Nou ja, in ieder geval het gebied tussen de Koelnmesse (de hallen waar de show plaatsvindt), die ene lekkere pizzaboer en ons vaste hotel. Ik ben net als de andere redactieleden die naar de Gamescom van 2014 afreizen vandaag druk bezig mijn koffer te pakken en de checklist voor alle essentiële apparatuur door te nemen: laptop, Vita, koptelefoon, controller, headset, speakers… vergeet ik nou niet iets? Terwijl we dit doen (oh ja, oplader voor mijn mobiel moet ook mee) wil ik stilstaan bij de huidige relevantie van Gamescom en waar ik persoonlijk het meest naar uitkijk.

Natuurlijk zal er een grote overlap zijn met de E3 van afgelopen juni, maar toch mogen we dit jaar op meer verrassingen of onthullingen hopen dan voorheen. Uitgevers merken allemaal dat het steeds minder wenselijk is om tijdens één grote show alles gelijktijdig in een massale infodump naar buiten te brengen. Vroeger was dit niet meer dan normaal, de meeste gamers kregen alle nieuwtjes toch pas een maand of zelfs twee maanden later te lezen in allerlei gespecialiseerde tijdschriften. Die las je op je gemak door totdat er een maand later weer een nieuw nummer uitkwam, die waarschijnlijk ook nog enige aandacht aan de E3 besteedde. Tegenwoordig wordt nieuws zo snel mogelijk, liefst direct, op het internet geslingerd. Niemand gaat de tijd nemen om een massale infodump zoals de E3 die voortbrengt op z’n gemak een hele maand lang uit te pluizen; je kijkt welke headlines in het oog springen, tikt of klikt erop, en de rest van het nieuws ben je de volgende dag alweer vergeten wanneer het van de voorpagina verdwenen is. Weggedrukt door andere items uit de E3 infodump.

Uitgevers zijn er dus achter gekomen dat ze in het kader van slimme marketing hun aankondigingen, trailers en demonstraties beter kunnen uitspreiden. Om maar iets te noemen: de week voor de E3 is gewoonlijk een periode vol nietszeggend komkommernieuws en speculatie. Dat was dit jaar echter wel anders, onder andere Mortal Kombat X en Forza Horizon 2 werden met veel bombarie aangekondigd. Niet tijdens de show dus, waar ze wel degelijk opnieuw gepresenteerd werden, maar vóór de grote show. Want waarom zou je concurreren met alle andere aankondigingen als je het internetpodium in de week ervoor praktisch voor jezelf hebt? Na afloop van de E3 ging deze nieuwe trend vrolijk verder: Battleborn, een compleet nieuwe game van Gearbox, werd voor PC en consoles doodleuk vlak na de E3 aangekondigd. Voorheen zouden uitgevers juist ontzettend happig zijn om gloednieuwe titels juist tijdens de show te onthullen. Nu vermijden ze bewust de slag om media-aandacht met grote namen als Call of Duty of Assassin’s Creed.

De Europese Gamescom profiteert van deze trend. Relevant nieuws wordt namelijk niet alleen om de E3 heen verspreid, ook wordt het beter verdeeld over de verschillende gamebeurzen. Naast de E3 en Gamescom heb je ook nog de Tokyo Game Show en kleinere gelegenheden als PAX. Ook zijn er specifieke conventies zoals Blizzcon en QuakeCon. Microsoft wil af en toe wel eens showtje organiseren en dan hebben we het nog niet eens over lokale happenings zoals First Look in Nederland, en de Eurogamer Expo in Groot-Brittannië. Het hele jaar door is er wel ergens een evenement te vinden en het internet is altijd beschikbaar als platform om reclame op te maken. Nog voor de E3 werd er al aangegeven dat Quantum Break, een van de interessantste exclusieve titels voor de Xbox One, de E3 zou overslaan en zijn opwachting zou maken op de Gamescom. Dat is toch wel opmerkelijk. Hierdoor blijf ik trouwens ook hopen dat Sony The Last Guardian voor de Tokyo Game Show bewaart en wie weet heeft Valve een game met het getal 3 voor ons in petto volgende week. Er zijn gekkere dingen gebeurd.

Maar dat is genoeg analyse voor nu, het is tijd voor mijn lijstje games waar ik het meest naar uitkijk op de Gamescom van 2014.

Ten eerste wil ik Bloodborne gaan spelen, de nieuwe game van de makers van Dark Souls. Mij is ter ore gekomen dat er een uitgebreide demo speelbaar zal zijn op de showvloer en ik heb nu al medelijden met de arme, onschuldige bezoekers die niet snel genoeg opzij gaan wanneer ik erop afstorm. Mocht er volgende week geen uitgebreide indruk van Bloodborne op de site verschijnen, dan weten jullie dat ik een ietwat teleurstellende Gamescom beleef.

Dan is er natuurlijk No Man’s Sky. Terwijl ik dit schrijf heb ik nog geen idee of deze adembenemende spacesim met zijn bloedmooie tekenstijl aanwezig zal zijn op de Gamescom. Maar aangezien de ontwikkelaars op een steenworp afstand over de Noordzee in Engeland wonen, vind ik dat ze geen enkel excuus hebben. Zal ik het zelf mogen spelen? Waarschijnlijk niet, maar ik ga ze wel héél lief aankijken.

Een andere grote titel is voor mij natuurlijk The Witcher 3: Wild Hunt. Als alles goed verloopt kunnen jullie een uitgebreide indruk tegemoet zijn en misschien zelfs wel een net zo uitgebreid gesprek met de eerste de beste ontwikkelaar die ik te pakken krijg van CD Projekt RED. En vanzelfsprekend zal ik dan tussen neus en lippen door ook vragen naar Cyberpunk 2077.

Nu we het toch over The Witcher hebben en vlak daarvoor Dark Souls ter sprake is gekomen: Lords of the Fallen zal aanwezig zijn op Gamescom en ik ga er alles aan doen om het te spelen. Het spel staat niet voor niets in onze RPG Tip Top 10 voor 2014 en bovendien wordt het gemaakt door Tomasz Gop, voorheen senior producer van The Witcher 2: Assassins of Kings bij CD Projekt RED. Met Lords of the Fallen wil hij eenzelfde rijke en uitdagende ervaring bieden als Dark Souls dat doet, alleen dan met een eigen twist. Dat belooft wat en vanaf volgende week weten we hopelijk meer.

Over RPG’s gesproken, ook BioWare is volgende week in Keulen. De populaire studio die we allemaal kennen van Mass Effect en Dragon Age heeft er namelijk voor gekozen om met de onthulling van hun nieuwe game de E3 over te slaan. Ook EA, de eigenaar en uitgever van BioWare, spreidt zijn nieuwtjes dit jaar liever dus uit en dit is potentieel wel een heel groot nieuwtje voor de Europese show. De volgende Mass Effect, al dan niet met de titel Mass Effect 4, is allemaal leuk en aardig, maar iets totaal anders van BioWare is natuurlijk vele malen interessanter. Hopelijk stellen ze ons niet teleur.

Dat zijn eigenlijk mijn persoonlijke grote titels. De lijstjes van mijn collega’s zullen er vast anders uit zien, maar toevallig schrijf ik deze week de Zielenrust. Naast de bovengenoemde klappers kijk ik uit naar een paar bloederige potjes Mortal Kombat X, een kritische blik op Risen 3 en een spannende sessie met Alien: Isolation. Eigenlijk sta ik open voor alles wat geen MMO, Farming Simulator of motion control game is. Al ben ik voor dat laatste altijd wel te porren als ik een biertje teveel op heb. Daarnaast kijk ernaar uit om Martijn te overtuigen om Hyrule Warriors te spelen na de paar dozijn stukjes die hij erover heeft geschreven, om Pepijn te zien flippen als de Halo: Master Chief Collection daar aanwezig is en om onze freelance cameraman Maarten verbijsterd te laten staan van No Man’s Sky – want ik vermoed dat hij daar nog niet veel van heeft gezien. Aangezien hij een liefhebber van het eerste uur van de X-Wing serie is, verwacht ik een hele mooie reactie. Al met al belooft het wederom een mooie Gamescom te worden, maar zelfs met dit alles kijk in de eerste plaats uit naar de gezelligheid. Want dat is de voornaamste reden dat deze reis een jaarlijkse traditie is geworden.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply