Zondagse Zielenrust – verrassend

Posted by & filed under .

Zondagse Zielenrust headerGamescom 2014 is voor ons voorbij. De beurs is vandaag nog open, maar in het weekend is het zo ontzettend druk en chaotisch, dat het toch geen zin meer heeft om iets nuttigs te doen. Tijd om alvast terug te blikken op een geslaagde week vol games, gamers en gekkigheid.

Vorige week heb ik mijn verwachtingen uiteen gezet voor de afgelopen Gamescom. Ik hoopte daarbij op een paar aangename verrassingen, maar die zijn eigenlijk uitgebleven. Het was eigenlijk een vrij voorspelbare show in dat opzicht.

Ik wilde in de eerste plaats Bloodborne zien en spelen. Dat is me ook gelukt en het resultaat van mijn speelsessie is hier te lezen. De eerste indruk voldeed aan mijn hoogste verwachtingen, maar stiekem was dat niet zo verrassend. Ik heb de vorige games van Hidetaki Miyazaki gespeeld, ik ben een liefhebber en Bloodborne zet de lijn van Dark Souls en Demon’s Souls door.

The Witcher 3: Wild Hunt was wederom aanwezig en de game die in 2013 nog onze ‘Game of the Show’-prijs won maakte wederom een verpletterende indruk. Dat is natuurlijk fantastisch nieuws, maar het zou eerder verrassend zijn geweest als de getalenteerde ontwikkelaars van CD Projekt RED een jaar lang bezig waren geweest om het spel helemaal te verpesten. Nadat ze al een heel end goed op weg waren. Een beetje verrassend was wel dat onze hoofdredacteur Martijn net zo zeer onder de indruk was als ik, maar eigenlijk is het niet zo vreemd dat zelfs de grootste liefhebber van alternatieve indiegames zwicht voor dergelijk grafisch geweld. Ook wij gamers zijn slechts mensen tenslotte.

De nieuwe ip van BioWare is afgelopen week in Keulen aangekondigd. Dit bleek na een lange rits teasers een vier tegen één multiplayer-RPG te zijn in een moderne setting. Je zou denken dat de aankondiging van Shadow Realms mij op z’n minst een beetje had moeten verrassen, maar helaas. Vlak voor Gamescom schreef ik nog:

Ik vrees dat het heel misschien iets zal zijn dat zich richt op multiplayer vanwege de tagline ‘you’ve been chosen’. Mocht dat zo zijn dan schuif ik dit nieuwtje doodleuk door naar mijn goede collega Vera, want persoonlijk interesseer ik me alleen voor de single-player RPG’s waar BioWare om bekend staat.

Vera heeft er in ieder geval een mooi stukje van gemaakt, maar ook dat verrast me niet. Ik ken haar inmiddels al een tijdje en heb vrijwel ieder artikel gelezen dat ze voor Gamestalker geschreven heeft. Ik verwacht niets minder.

Ik heb op de Gamescom ook Halo: Master Chief Collection gespeeld. De remake van de multiplayer van een game die ik lang geleden grijs heb gespeeld was het per definitie niet verrassend. Dat Pepijn in het andere team de vloer met me aanveegde was dat ook niet, zo verlopen alle Halo multiplayer-potjes die we onderling houden. Gelukkig spelen we meestal co-op. Dat Pepijn zo beleefd was om in zijn stukje niet te vermelden dat ik in het rode team zat dat met 50-7 door de gehaktmolen werd gehaald, verbaast me ook niet. Pepijn is nou eenmaal een hele aardige gast en ik ken hem véél langer dan vandaag.

Quantum Break van ontwikkelstudio Remedy bleek een kruising te zijn tussen hun voorgaande games, Alan Wake en Max Payne. Het zag er fantastisch veelbelovend uit, maar als fan van diezelfde voorgaande games is dit exact waar ik op gehoopt had. De tijdsmanipulatie ziet er geweldig uit, maar de tijdsmanipulatie in games van Remedy ziet er altijd geweldig uit. Het is alleen nu een stuk geavanceerder dan voorheen.

Assassin’s Creed: Unity is volgens Ubisoft een ‘next-gen’ (daarmee bedoelen ze de huidige generatie) make-over van de reeks. Zo revolutionair als de Franse tijdsperiode waarin het spel zich afspeelt is het allemaal echter niet, het is eerder een verfijning van wat we al kennen. Je kunt nu beter sneaken, van gebouwen naar beneden klauteren werkt nu net zo goed als omhoog klimmen en de focus van de game ligt eindelijk weer op het uitschakelen van specifieke doelwitten. Op het zijn van een ‘assassin’ dus. Maar de demo die we zagen en waarover nog een stukje op de site zal volgen, omvatte niet meer dan het volgen van icoontjes op de hud. De speler is nog steeds niet genoodzaakt om echt te verkennen, je doel wordt samen met de standaard digitale boodschappenlijst van Ubisoft op de minikaart en in de hud weergegeven. Assassin’s Creed: Unity was dus allesbehalve verrassend, eerder teleurstellend herkenbaar.

Al met al was er dus geen grote ‘megaton’. Veel van de grote consoleontwikkelaars moeten duidelijk nog op gang komen in deze nieuwe generatie, maar er zijn desalniettemin games op komst die er ongelofelijk veelbelovend uitzien. Ook zonder grote verrassingen kijk ik terug op een zeer geslaagde Gamescom, niet in het minst omdat het ieder jaar weer ontzettend gezellig is. Ah, laat ik maar afsluiten met op z’n minst een verrassend constatering: de hoeveelheid Ezio’s. Dat is hoe de Gamestalker-redactie iedere cosplayer noemde die zich als een van de hoofdrolspelers van Assassin’s Creed had verkleed. Ezio domineerde niet alleen de showvloer, ook de straten van Keulen werden overspoeld door massa’s Ezio’s die gezamenlijk rondliepen. Eerlijk gezegd had dit ook niet verrassend moet zijn, Ubisoft heeft tenslotte een dikke coöperatieve modus voor Unity aangekondigd.

Powered By DT Author Box

Written by Daudi Goncalves

Daudi Goncalves

Voor een goede stealth game of traditionele RPG mag je hem ‘s nachts wakker maken. Hij doet verder niets liever dan high-end gaming PC’s bouwen om daar vervolgens oude 2D games uit de jaren 90 op te spelen.

Leave a Reply